به طور کلی درب آسانسورها از لحاظ مکانیکی به درب لولایی یا ساده، درب سانترال یا نیمه اتوماتیک و درب تلسکوپی یا اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. کابین آسانسور توسط سیم بکسل ها الکترو موتور و ریل های راهنما بین طبقات به صورت عمودی حرکت می کند. سیم بکسل در این مدل از آسانسورهای کششی به بالای کابین اسانسور متصل است و به دور فلکه برای به حرکت در آوردن آسانسور پیچیده شده است. در خصوص آسانسورهای هیدرولیک استانداردهای EN 81-2 و 6303-2 تدوین شده است. • محدود بودن تعداد استارت آسانسور که ماکسیمم 90 استارت است اما این عدد در آسانسورهای کششی 180 استارت است. • نرخ بالای مصرف انرژی (سه برابر بیشتر نسبت به آسانسورهای کششی) اما با انتخاب موتورهای کامپکت و کوچکتر که منجر به کاهش سرعت اسانسور می شود مصرف انرژی کاهش می یابد.
در این روش، اتصال فیکس پوینت ابتدا به اسکلت فلزیی آسانسور متصل می شود و سپس طرف دیگر آن به شیشه متصل میشود. در این روش، پیستون باعث حرکت پولی گردیده، پولی از طریق چند رشته سیم بکسل (که یک سر آنها به کاراسلینگ و سر دیگر در کف چاله آسانسور مهار گردیده) باعث حرکت کابین می شود. در سیستم غیر مستقیم، با استفاده از سیم بکسل متصل به یوک کابین و استقرار جک هیدرولیک در کنار کابین حرکت میکند. پمپ روغن باعث جریان یافتن روغن شده و به داخل سیلندر ارسال میشود در نتیجه کابین که به کمک قطعاتی بر روی پیستون متصل شده، با بالا رفتن پیستون، کابین آسانسور هم به بالا حرکت میکند.
حال برای برگشت آسانسور به طبقات پایین، موتور عمل نمیکند اما سیگنالی به شیر برقی ارسال می شود که باعث باز شدن شیر به صورت خودکار می شود و باعث برگشتن روغن به مخزن و خارج شدن روغن داخل سیلندر، پیستون با کابین متصله به آرامی و سرعتی یکنواخت به طبقات پایین برمیگردد. حال برای برگشت آسانسور به طبقات پایین، موتور عمل نمیکند اما سیگنالی به شیر برقی ارسال میشود که باعث باز شدن شیر به صورت خودکار میشود و باعث برگشتن روغن به مخزن و خارج شدن روغن داخل سیلندر، پیستون با کابین متصله به آرامی و سرعتی یکنواخت به طبقات پایین برمیگردد. در صورت خرابی تابلو برق، كل آسانسور از کار می افتد.
البته آموزش بگونه ای است که شما می توانید انواع دیگر برند های تابلو فرمان ایرانی و خارجی را نیز براحتی نصب نمایید. تکنولوژیهایی پیشرفتهای در آسانسور مغناطیسی وجود دارند که ساختار آن را با بقیه آسانسورها متفاوت کرده است. در این نوع آسانسور جک در دو طرف کابین تعبیه گردیده و به این ترتیب می توان بارهای سنگین تری را در مقایسه با آسانسور با جک تکی حمل نمود. لذا بایستی که حرارت اتاقک پاوریونیت آسانسورهای هیدرولیکی را کنترل نمود تا تغییرات حرارت روغن به حداقل برسد.
اقدامات فراوانی در جهت جلوگیری یا کاهش خوردگی صورت گرفته که استفاده از بسیاری از آنها امروزه متداول شده است. در صورت وحود بیش از یک جک جهت جابجایی کابین باید فشار روغن همواره یکسان باشد. اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۸ متر باشد و تعداد واحد بیش از ۴ واحد در هر طبقه طراحی گردد، سه آسانسور که یکی از آنها برانکاردبر باشد موردنیاز است. هنگامی که کابین آسانسور به طبقه مورد نظر می رسد، سوپاپ بسته شده و به علت ثبوت فشار، کابین آسانسور در همان جا توقف میکند. در این مدل ریل ها به صورت راهنما عمل میکند و گشتاور کمتری متحمل میشوند.
تعمیر اسانسور
در نوع دوم حتماً بایستی آسانسور مجهز به سیستم ترمز ایمنی و کنترل سرعت پاراشوت و گاورنر باشد. علاوه بر موارد یاد شده، فضایی برای استقرار سیستمهای جانبی نیاز است تا پمپ، یونیت کنترل و لولههای انتقال روغن در آن جای گیرد. اما فضایی برای استقرار سیستمهای جانبی نیاز دارد تا در این فضا پمپ، دستگاه کنترل، لولهها و شیلنگهای انتقال روغن را در آن مستقر کرد. سیستم هیدرولیک مستقیم جانبی(جک مجاور کابین): در صورتی که در سیستم هیدرولیک جک مستقیما به زیر یوک بالای کابین متصل گردد، به آن (Direct Side) گفته می شود.
هزینه های زیاد در صورت انتخاب نامناسب: در صورتی که نوع کاربری آسانسورمناسب ترافیک مسافر نباشد، هزینه های تعویض قطعات، خرابی های مکرر و… در صورت وجود فضای کافی بخصوص در آسانسورهای هیدرولیکی که برای جابجایی بیش از 2 تن استفاده می گردد می توان از ترکیب چند جک استفاده نمود. ویلیام آرمسترانگ، مخترع آسانسورهای هیدرولیک این آسانسور را بیشتر برای حمل بار اختراع نمود و در ساخت آن از قوانین پاسکال بهره برده بود. در این جا به برخی از قوانین ضروری آسانسور که با دانستن شان مطمئن خواهید شد همه افراد راحت و ایمن به مقصد می رسند ، اشاره شده است. در این مرجع، قوانین ساخت و نصب آسانسور به طور کامل عنوان شده است.
این قطعات در هر دو طرف و در بالا و پایین بر روی کادر وزنه تعادل و یوک کابین نصب می گردد ، با ریل ها در تماس هستند و با حرکت در امتداد آنها کابین و وزنه تعادل را هدایت می کنند . آسانسور های کششی بر خلاف آسانسور های هیدرولیکی محدودیت ارتفاعات بیشتری دارند و کاربرد آنها در ساختمان های بسیار بلند نیز استفاده می شود. محدودیت تراول: استفاده از آسانسورهای هیدرولیک برای تراول های کمتر از 20 متر توصیه میگردد.
اولین روش به صورت مدولار است.
توانایی بالابردن بارهای سنگین: هنگامی که نیاز به استفاده از آسانسور با تراول کوتاه و ظرفیت زیاد باشد اهمیت آساسور های هیدرولیکی آشکارتر می گردد. با استقرار غیرمستقیم جک، امکان استفاده از جک با نصف طول تراول میسر شده که این امر موجب صرفه جویی اقتصادی در بسیاری از پروژه ها می گردد. این شرکت با بهره گیری از متخصصان و کارشناسان حرفه ای و البته با سابقه درخشان در بیشتر استان های ایران و خارج از کشور توانسته تا به امروز آسانسورهای بیمارستانی ، اداری ، تجاری ، مسکونی ، خودروبر ، غذا بر ، باربر و بیمار بر بسیاری را با موفقیت نصب نماید از نمونه های اجرای این شرکت می توان به اداره گاز استان قم ، مجتمع های مسکونی قم ف فروشگاه نطنز کاشان و صدها پروژه مسکونی و تجاری مختلف را نام برد .شایان ذکر است شمردن این آسانسورها با محل نصب به دلیل مسائل امنیتی این سایت نمی گنجد ما مفتخریم با ارائه خدمات ویژه از قبیل مشاوره رایگان قبل از نصب ، خدمات پس از فروش 15 ساله و گارانتی قطعات سه ساله با لیست پیشنهادی شرکت در خدمت هموطنان خود باشیم و برای سهولت در خرید آسانسور به صورت مستقیم و بدون رابطه از تولید به مصرف فروشگاهی نیز در شهرستان قم تاسیس نموده و قطعات و لوازم آسانسور را با کیفیت عالی و قیمت مناسب به مصرف کنندگان عرضه میداریم.
سرویس آسانسور مانند سایر دستگاه های برقی لازم است. این نوع از آسانسورها قبل از اختراع آسانسور های کششی در امریکا رواج داشته است. لیست شرکت های آسانسور شیراز. او برای اولین بار این سیستم را در سال ۱۸۵۴ در نمایشگاه جهانی نیویورک به نمایش گذاشت ،اولین آسانسور در جهان در تاریخ ۱۸۷۴ در ساختمانی در نیویورک توسط شرکت اوتیس ساخته و نصب گردید. یکی از نکات مهم در این آسانسورها حرکت متوازن جک ها با سرعت یکسان است، که در غیر اینصورت باعث عدم تعادل کابین در حین حرکت خواهد گردید. برای مثال: اگر شما فضای مناسبی برای نصب آسانسور ندارید، یا سرعت آسانسور برایتان اهمیتی زیادی ندارد، آسانسور هیدرولیک برای شما مناسب است اما اگر ساختمان شما بیش از ۵ طبقه دارد و حجم ترافیک در ساختمانتان زیاد است، آسانسورهای کششی که از سرعت بیشتری برخوردارند، برای شما مناسب ترند.
در آسانسورهای هیدرولیکی سرعت کابین و نیروی محرک آسانسور از طریق پاوریونیت (Power Unit) که در موتورخانه مستقر است، تأمین میشود. احتمال بروز اختلال در کارکرد: گاهی اوقات به علت تغییرات در درجه حرارت روغن هیدرولیک، عملکرد آسانسورهای هیدرولیکی دستخوش نوسان می شود، درجه حرارت روغن در آسانسورهای هیدرولیکی کم ترافیک به تدریج کاهش یافته، در حالیکه در آسانسورهای هیدرولیکی پر ترافیک، حرارت آن بالا می رود. ایجاد حرارت: اصولا آسانسورهای هیدرولیکی حرارت فراوانی تولید می کنند، زیرا کلیه انرژی که در پایین آمدن آسانسور به کار می رود تبدیل به حرارت شده که در نتیجه روغن آن حرارت را جذب نموده و درجه حرارت آن بالا می رود. این افزایش قیمت در آبان ماه به اوج خود رسید و قیمت آن تا دوبرابر ابتدای سال بالا رفت، اما با پایین آمدن قیمت دلار و ثابت شدن قیمت آن در کانال 25000 تومان قیمت ریل های آسانسور نیز روند نزولی پیدا کرد و در یک قیمت ثابت ماند.
قطعات اسانسور
که در این صورت باید تجهیزات و مخصوصاً سیلندر آسانسور را در مقابل خوردگی و زنگ زدگی محفوظ کلیک کنید کرد. از متداولترین اقدامات پیشگیرانه، استفاده از روکش های مخصوص می باشد که بخشهای مدفون را از سیالات زیرزمینی و خاک که موجب خوردگی میشوند محفوظ نگه می دارد. از مشکلات عمده این سیستمها وجود رطوبت در انتهای چاهک آسانسور به علت نزدیکی به آبهای زیر سطحی است که باید تجهیزات و علی الخصوص سیلندر آسانسور در برابر زنگ و رسوب و خوردگی محافظت شود.
انواع اسانسور
نوع دوم اجرایی این آسانسورها که به صورت غیر مستقیم میباشد جک هیدرولیک در کنار کابین نصب میگردد و به وسیله سیم بکسلی که به یوک زیرین کابین متصل شده انتقال نیرو صورت میگیرد. انتقال نیرو به کابین در آسانسورهای هیدرولیک براساس محل جانمایی و نوع قرارگیری جک به انواع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میگردد. کاهش ابعاد آهنکشی: از آنجایی که آسانسورهای هیدرولیکی نیرو و بار عمودی به اسکلت ساختمان اعمال نمی کند ابعاد آهنکشی چاهک به طرز چشمگیر کاهش می یابد. آسانسور شیشه ای کوچک نیز با توجه به ابعاد کوچکتری که در مقابل دیگر انواع آسانسور های شیشه ای دارد، امروزه بسیاری از مردم به دنبال راهنمای استفاده از این تجهیزات هستند تا بتوانند طراحی و نمای بسیار فوق العاده ای را در ساختمان خود، پیاده کنند. ابعاد و نحوه اجرای چاه جک و یا سازه اهی کختلف اطراف چاه آسانسور متناسب به نوع جک و سیستم حرکت کابین باید از شرکت های معتبر آسانسور اخذ شود.
لیست شرکت های آسانسور شیراز.
در حالتیکه بیش از یک جک هیدرولیک در آسانسور بکار گرفته شود، باید فشار روغن و کورس آنها طوری تنظیم باشد که باهم یکسان شوند. در مواقعی که بیش از یک جک هیدرولیکی در آسانسور استفاده گردد، باید فشار روغن و کورس پیستون به نحوی تنظیم گردد که در همه جکها برابر باشد. زمانی که ماشین وارد کابین می شود، به خصوص در طبقات بالاتر به دلیل تراکم روغن موجود در شلنگ هیدرولیک و جک باعث ایجاد اختلاف تراز بین کابین و طبقه می شود که این مورد در صورتی که بیش از حد طبیعی باشد تابلو فرمان دستور لول کردن مجدد را به کابین می دهد و همترازی کابین و طبقه به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. بدین صورت که آسانسورهای کششی در واقع در بالای خود دارای فلکه (قرقره) می باشند که روی موتور آسانسور جای گرفته و سیستم بکسل ها دور آنها وجود دارد و سیستم بکسلها از یک سر به کابین آسانسور و از سر دیگر به قاب وزنه آسانسور متصل هستند و با حرکت فلکه موتور در دو جهت مختلف حرکت رو به بالا یا پایین کابین آسانسور انجام می شود.
در مواردی که در حفر چاه برای نصب جک محدودیت وجود داشته باشد یا طول تراول زیاد باشد از جک های چند مرحله ای استفاده می گردد. روش مستقیم ساده ترین و ایمن ترین روش استقرار جک بوده و در آسانسورهای باری با ظرفیت بالا و تراول های کم از این روش بیشتر استفاده می گردد. و با یک جستجو ساده و استعلام قیمت می توان دریافت که اختلاف قیمت ها بسیار زیاد است. ضمن اینکه به خاطر همین خصیصه طراحی و نصب سیستم اضطراری Black Out در آسانسورهای هیدرولیکی بسیار ساده و ارزان می باشد. در هر بازرسی ماهانه و ادواری، آسانسور بر اساس یک چک لیست بازرسی شده و وضعیت موارد موجود در چک لیست به مدیر ساختمان ارائه می گردد و تعمیرات بر اساس سوابق چک لیست آسانسور صورت می گیرد. اولین روش به صورت مدولار است. دانستن تمامی مشخصات فنی آسانسور برای افراد عادی که قصد نصب آسانسور در ساختمانی دارند ضرورتی ندارد اما دانستن یک سری ویژگی های کلی که می تواند در انتخاب آسانسور به افراد کمک کند لازم است.