دلایل و نشانه های خرابی موتور خودرو

برای انتخاب روغن موتور به رنگ آن توجه نکنید زیرا از این طریق نمیتوان سطح کیفیت آن را تشخیص داد، تمامی روغن موتورها رنگی تیره داشته و پس از استفاده به علت دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و سایر آلایندهها، تیرهتر میشوند و این امر به معنی فرارسیدن زمان تعویض این روغن موتور نیست بلکه نشان میدهد این روغن دارای کیفیت مناسب است و تا زمان فرا رسیدن کیلومتر مورد نظر، نیازی به تعویض روغن سایت tamirgah-co نیست. وظایف روغن موتور شامل روان کاری، کاهش سایش قطعات موتور، کاهش دما، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگه داشتن قطعات داخل موتور از دوده است. وظیفه اصلی روغنموتور روانکاری قطعات متحرک موتور و جلوگیری یا به حداقل رساندن سایش و اصطکاک آنها است. باعث ایجاد اصطحکاک در قسمت های متحرک موتور می شود و هرچه اصطحکاک بیشتر شود ، احتمال وقوع مشکلات مختلف و هزینه بر در موتور ماشین بیشتر خواهد شد . اگر هم مشکل قابل بر طرف شدن بود شما دوبار برای یک موتور پول خرج کردید که این کار علاوه بر اینکه برای شما سود نداشته بلکه باعث رسیدن ضرر هم شده است. اگر شما در روز 6 مشتری داشته باشید و به طور متوسط از هر نفر150/000 تومان حق الزحمه بگیرید درآمد ناخالص مغازه باطری سازی در روز 900.000 تومان و در ماه (26 روز کاری) بیست و سه میلیون و چهارصد هزار تومان خواهد شد.

“بهترین روغن موتور برای ولستر” در آب هوای ایران روغنی با گرانروی ۵W30 و گرید SN یا SM از سوی هیوندای معرفی شده است، چنانچه شهر شما گرمای شدیدی در تابستان دارد باید دقت داشته باشید که از روغنی با غلظت ۵W40 و همان گرید کیفی استفاده نمایید، همچنین ولستر در هر بار تعویض روغن به ۳٫۶ لیتر روغن موتور نیاز دارد. در همچین شرایطی باید از تعمیرکار خودرو کمک بگیرید. تعویض روغن در اتومبیل شما معمولاً یک روش سریع است که در تعمیرگاه خودرو انجام میشود. در تعمیرگاه کاراک تعمیرات سیم کشی پژو ۴۰۵ که شامل ترمیم سیم کشی ، تعویض سیم کشی ، تعویض سوکت و یافتن برق دزدی است به صورت تخصصی و با ضمانت نامه کتبی ارائه میگردد. در این مطلب که با هدف آموزش تعویض روغن خودرو به صورت پایه ای نوشته شده است، نحوه تعویض روغن خودرو را به صورت مرحله به مرحله خواهید آموخت.

استخدام یک متخصص مناسب برای این شغل به شما این اطمینان را میدهد که از بهترین خدمات برخوردار خواهید شد . بهترین مارک روغن موتور برای سمند ef7 چیست؟ مکان خوبی برای جستجو در کتابچه راهنمای شما است و یا از نمایندگی بخواهید. انتخاب روغن موتور باید با نوع خودرو متناسب باشد پس قبل از تهیه آن، دفترچه راهنمای خودروی را باید مطالعه کرد. درباره به کار گیری روغن های با کیفیت بیشتر برای موتورهای قدیمی هم باید احتیاط کرد. قبل از خرید روغن موتور از سطح استاندارد و کیفیت آن مطلع شوید. هر خودرویی استاندارد متفاوتی برای لقی قطعات داخلی موتور دارد که این فاصله توسط روغن موتور به حداقل می رسد . علت اینجاست که روغنها هرچند دمای انجماد پایینی دارد ولی روغن 10W40 نسبت به روغن 5W30 زودتر سفت می شود و این باعث می شود که در هوای سرد و در موتوری که بیش از 6 ساعت خاموش بوده روغن 10W40 زمان بیشتری نیاز دارد که به همه ی قطعات داخلی موتور برسد و این باعث فرسایش خودرو می شود. پس با این اعداد کاملا مشخص میشود که چرا در هوای سرد باید از روغن موتور با ویسکوزیته پاییتری استفاده نمود.

از مشکلات رایج در خودرو های ایرانی و خارجی است که باید سریعا عیب یابی و رفع ایراد شود تا خودروی شما دچار خسارت های جبران ناپذیر مای نشود . اولاً به خاطر اینکه از مشکلات جدید که شاید در آینده به وجود بیاید و احتمال تحمیل هزینه جدید و دوباره کاری داشته باشد جلوگیری می شود و دوم این که اغلب این قطعات به دلیل کارکرد زیاد گشاد کرده و نیاز به تعویض دارند هر چند که کار کرد این خودرو 159 هزار کیلومتر می باشد و بهتر آن است که تعویض شوند. میزان روغن موتور با وسیلهای به نام گژ تعیین میشود، سطح روغن موتور باید همیشه میان L و H باشد، به طور کلی اگر به خط پایینی یا L نزدیکتر باشد بهتر از این است که به H یا خط بالایی برسد. یکی از قطعاتی که در خودرو بسیار کاربردی است و باید همواره از سلامت آن آگاه بود، تسمه دینام یا تسمه پروانه خودرو است. سنتتیک: این روغن بر خلاف مینرال که از تصفیه نفت خام تولید شده از ترکیبات شیمیایی یا پلیمراسیون هیدروکربنها تولید شده است. این نوع روغن موتورها از طریق ترکیبات شیمیایی و در آزمایشگاهها تولید میشوند. روغنهای چند درجهای یا مالتیگرید ( چهار فصل)، عملکرد بهتری در مقایسه با سایر روغن موتورها دارند.

در واقع سیاه شدن روغن دلیل بر عملکرد مناسب آن است. بنابراین ، مقدار کافی روغن یا کم شدن آن – هنگامی که مواد افزودنی حل می شوند ، لایه های طبیعی ایجاد شده بر روی قطعات موتور ، برخی از اجزای مایع روان کننده اکسید می شوند ، ویسکوزیته و pH آن (سطح اسیدیته) تغییر می کند – به موضوع تعویض روغن در طول تعمیر و نگهداری خودرو اولویت می دهد. در قسمت NET (نگهداری و تعمیرات)، بخشی در نظر گرفته شده تا کاربر بتواند یادآوری تعویض روغن موتور را فعال کند. دقت بفرمایید که تعویض روغن در کیلومترهای پایینتر هم از نظر اقتصادی اصلا مناسب نبوده و نیازی به این کار هم نیست. زمانی که آب ورودی زیاد باشد باعث میشود از مسیر منیفولد ورودی به محفظه احتراق را پیدا کنند که شمع های موتور معمولاً در آنجا قرار دارند.

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که بسیار پرگاز و اسپرت رانندگی میفرمایید توجه بفرمایید که رانندگی به این صورت باعث ورود روغن به محفظه هوا و حتی فیلتر هوا می شود که در نتیجه باعث عملکرد نادرست محفظه هوا و باعث تغییر نسبت سوخت و هوا و بازدهی احتراق میشود، پس حتما روغن خود را در کیلومترهای پایینتر تعویض بفرمایید. روغن خودرو وظیفه کاهش اصطکاک، بهبود عملکرد قطعات و خنک کاری را بر عهده دارد، اگر این روغن به هر دلیلی که در ادامه به آن پرداخته میشود، وارد محفظه احتراق (محفظه بالای پیستون) شود، حین جرقه زدن شمع همراه با سوخت و هوا میسوزد و اصطلاح روغن سوزی به آن اطلاق میشود. اگر شما بر اساس کیلومتر کارکرد ، روغن موتور خودروی خود را تعویض می نمایید توجه به این نکته ضروری است که کارشناسان برندهای مطرح خارجی خودرویی مثل هیوندای و کیا و … نیاز است که روغنموتور را بر اساس یک برنامه منظم تعویض کنید. عدهای از افراد تصور میکنند که سیاه شدن روغن دلیل بر بیکیفیت بودن آن است درحالیکه عکس این قضیه کاملا درست است.

اتاق کامپیوتر باید قفل شده و با عبارت “اتاق کامپیوتر به شدت واقع شده است و افراد بیکار مجاز به ورود نیستند” علامت گذاری شود. یعنی اگر روغن بعد از مدتی که از کارکرد آن گذشت کماکان رنگ اولیه خود را حفظ کرده بود باید به کیفیت آن شک کنید زیرا روغن مناسب تمام ذرات، آلودگیها و دودههای موجود در موتور را جذب میکند و به مرور سیاه میشود. از طرفی روغن موتور با اکسید شدن کیفیت لازم خود را از دست میدهد زیرا مواد افزودنی روغن ظرفیت معینی برای جذب و معلق نگه داشتن ذرات دارد. اهمیت این موضوع زمانی خودش را نشان میدهد که خودروهای ناوگان به مأموریت های طولانیمدت فرستاده میشوند. عدد قبل از حرف W:عدد قبل از حرف W، نشان دهنده گرانروی موتور و دمای پایین در فصل سرما است، پس نتیجه میگیریم که هر چه این عدد کوچکتر باشد، روغن موتور هم رقیقتر است. توجه داشته باشید که برای تعویض روغن موتور و فیلتر روغن، زمان مناسب تعویض روغن خودرو به مسافت طی شده توسط خودرو و زمان ماندن روغن در داخل مخزن روغن نیز بستگی دارد.

مورد مهم در تعویض فیلتر و روغن این است که از حجم مناسب آنها استفاده کنید. پایه اغلب روغن موتورهای موجود در بازار مینرال یا نفت خام است، که طی فرآیندی به محصولی مناسب برای موتورهای خودرو تبدیل میشود. مینرال: یکی از رایجترین روغن موتورهای موجود در بازار که بر پایه نفت خام تولید میشود. برای خرید روغن موتور، به تهیه آن از سازندهای معتبر، مشخصات درج شده بر روی روغن موتور، سطح کیفیت روغن و کیلومتر کارکرد مناسب این محصول توجه کرد. آنها اظهار کردند که با توجه به کیفیت سوخت در ایران و شرایط رانندگی در ایران ( ترافیک و رانندگی پرگاز) بهینه ترین کیلومتر 5000 الی 6000 کیلومتر است . چنانچه روغنموتور را بهموقع تعویض کنید موتور در وضعیت مطلوبی کار خواهد کرد و همین قضیه میتواند تا حدودی موجب کاهش مصرف سوخت نیز شود. بنابراین اگر روغنموتور شما دیر سیاه میشود یعنی نمیتواند آلودگیهای حاصل از احتراق در موتور را جذب کند و بههمیندلیل این آلودگیها در دیوارهها رسوب میکنند و به مرور موجب خراب شدن آن میشوند. اگر وقتی روی پدال گاز میفشارید، موتور نیروی بیشتری تولید نمیکند، علت این است که سیستم سوخت رسانی خوب کار نمیکند و سوخت لازم جهت شتاب گیری در اختیار موتور قرار نمیگیرد.

که در بازدید از شبکه خدمات رسانی خود در ایران بودند همگی تاکید بر استفاده از روغن موتور تا 5000 کیلومتر داشتند . برای دیدن نمونه سرویس های گذشته مت کار در شهر شیراز بر روی خودروهای مختلف میتوانید به شبکه های اجتماعی ویدئو محور مت کار مانند اینستاگرام، کانال آپارات مت کار و کانال نماشا مت کار مراجعه کنید. شما میتوانید از طریق شبکه های اجتماعی مت کار ، تماس تلفنی یا حضور در دفتر مت کار با ما در ارتباط باشید. قابل ذکر است به جز این خدمت خودرو ، ویدئو خدمات دیگر خودرو نیز در شبکه های اجتماعی مت کار موجود است. در صورت وجود هر گونه سوال و ابهام، کارشناسان مت کار پاسخگوی شما هستند. از دیگر نکاتی در مورد تعویض روغن که باید بدانید این است که روغن های مرکب و مصنوعی معمولاً نسبت به روغن های نفتی چسبناک تر هستند و از برخی جهات برتری دارند ، اما تفاوت عمده ای بین این دو نوع روغن وجود ندارد و تنها قیمت روغنها مرکب هزینه بیشتری به دنبال دارد . در غیر این صورت روغن موتور را از نظر API دو سطح بالاتر درنظر بگیرید و از SAE بالاتری استفاده بفرمایید.

در نظر بگیرید که روشن ماندن خودرو در حالت در جا بیش از 1000 کیلومتر به این عدد می افزاید ولی این عدد بر روی کیلومتر خودرو دیده نمی شود. ولی باید در نظر بگیرید این روغن موتور طول عمر بیشتری در مقایسه با دیگر روغنها داشته و شما دیرتر نیازمند به تعویض آن خواهید بود. در برخی از موارد هم مشکل موتور به علت شل شدن پیچ ها می باشد و مشکل بزرگی نیست، تنها کاری هم که باید در این موقعیت انجام دهید این است که پیچ های موتور را سفت کنید و چند دقیقه به آن زمان دهید تا بتواند به عملکرد اصلی خود برگردد. 1. فیلتر روغن، جک، واشر پیچ تخلیه، ظرف تخلیه، آچار، و دستکش نیاز دارید. هنگام تعویض روغن بهتر است فیلتر روغن نیز تعویض شود.

بنابراین به طور نسبی میتوان گفت که بهتر است روغن خودرو را هر ۷۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید. در صورتی که خودرو در شرایط سخت کار میکند، بازه زمانی باید کوتاهتر باشد. در مورد استفاده از روغنموتور با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این اختلاف نباید خیلی زیاد باشد. هرگز دو روغنموتور متفاوت را با هم مخلوط نکنید، زیرا مواد افزودنی موجود در روغنها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آنها اثرات غیر قابل پیشبینی دارد و میتواند به موتور آسیب بزند. برای اولین بار امیر خان دو گونه ۵ در و ۳ در، شاسیبلند عرضه شد، و این تغییرات و تنوع همگام با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو و بهکارگیری آن در ساخت پاترول باعث شده که این خودرو به شهرت دست پیدا کند تا جایی که بکن جیپ در کشورهایی چون انگلستان، آلمان، اسپانیا و بلژیک اقدام به برپایی خط تولید آن نمود. در صورتی که سطح روغن کم بود، باری دیگر درپوش روغن را بردارید و مقداری روغن در خودرو بریزید. با توجه به عوامل مختلفی مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، نحوه رانندگی، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر، در هنگام تعویض روغن نمیتوان تنها به عدد روی کیلومتر خودرو اکتفا کرد و همواره توصیه میشود که روغن قبل از رسیدن به حداکثر کارکرد خود تعویض شود.

یکی از مشخصههای مهم در انتخاب روغن موتور مناسب، دارا بودن گران روی یا ویسکوزیته مناسب است.زیرا در غیر این صورت موجب افزایش مصرف سوخت، افزایش حرارت موتور، استهلاک بیشتر و افزایش مدت زمان روشن شدن موتور در هوای سرد میشود. همانطور که ذکر شد سه نوع روغن موتور مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک در بازار موجود است و روغن سنتتیک به علت دارا بودن ویژگیهایی از جمله کاهش سوخت، گرانروی بالا و … همانطور که می دانید یک اتومبیل با هدایت موتور کار می کند. چرا روغن 5W30 SN در تابستان بندرعباس مناسب نیست علت این است که دمای بالای محیط و خنک نشدن سریع روغن و پایین بودن ویسکوزیته روغن موتور باعث تغییرات در عملکرد روغن موتور می شود. یکشنبه 97/11/21، تهران , (اخبار رسمی): مصرف روغن موتور در خودرو بسیار مهم است زیرا که تاثیرات بسیاری بر روی خودرو و عملکرد آن دارد و در صورت عدم مرغوبیت کافی، موجب اختلال در عملکرد خودرو شده و هزینههای بسیاری را به بار میآورد. با گذشت زمان بروز ایرادات مرتبط با هر یک از این پارامترها باعث ایجاد اختلال در کارکرد بهینه موتور شده و در نتیجه راندمان آن کاهش می یابد. طول فنر بوش تنظیم و عمق بوش دنده شانه ای با یکدیگر مطابقت ندارند.