راهنمای خرید روغن موتور: نحوه تشخیص مرغوبیت روغن ماشین

لازم به ذکر است که در صورتی که روغن موتور خودروی شما مدت زمان زیادی طول می کشد تا سیاه شود، نشان دهنده عدم کیفیت کافی روغن می باشد. بدون روغن کاری مناسب، اگر از موتور شما به درستی مراقبت شود، واقعاً می توانید قبض های مکانیکی را جمع آوری کنید. آموزشگاه ما یعنی مجتمع فنی و حرفه ای دارالفنون در دوره آموزش مکانیکی خودرو با توجه به نیاز و استاندارد روز دنیا سرفصل های دوره آموزشی را به کارآموزان ارائه می نماید تا کارآموز بتواند به کلیات تئوری و عملی این رشته مسلط شود و از علم به دست آمده خود در این مرکز به خوبی بهره ببرد . تعمیر موتور پژو 206 یک امر تخصصی در مکانیکی است که باید توسط افراد کاربلد صورت گیرد. شاید در گذشته این امر امکان پذیر بوده است، اما مدتها از آن زمان گذشته است. شمع معیوب بخاطر جرقه زنی ضعیف، انفجارهای خفیف تری تولید می کند که این امر هم به نوبه خود کاهش قدرت موتور را به دنبال دارد.

اویل پمپ را بر جای خود با استفاده از پیچ هایش که آن را به بلوک سیلندر متصل می کند سفت کرده و سایر اجزا را به آن متصل می کنیم که معمولاً مکانیک ها بعد از تعویض اویل پمپ همراه آن نیز فیلتر روغن را تعویض می کنند چرا که فیلتر روغن تصفیه کننده روغن است و ناخالصی های آن و رسوبات و کربن های ناشی از احتراق را تصفیه می کند. حالا کارتر را بر روی پوسته و بلوک سیلندر قرار می دهیم که پیچ هایش را که ۲۴ عدد است به ترتیب روی آن قرار داده و مشغول به بستن آن می شویم و بعد از سفت کردن پیچ ها با استفاده از تورک متر آن را سفت می کنیم. حال نوبت به تمیز کردن کارتر یا پوسته اصلی اویل پمپ است که محل قرارگیری روغن موتور نیز می باشد قبلاً از واشر برای آب بندی کارتر استفاده می شد اما الان از چسب برای آب بندی استفاده می کنیم برای شستن محفظه کارتر از برس سیمی استفاده می کنیم چرا که لجن زیادی از روغن در کارتر است و برای قطعات تازه تعویض مضر است اما ما به این دلیل از چسب استفاده می کنیم که آب بندی کاملی ایجاد می کند و دیر فرسوده می شود و نصب آن نیز آسان تر است.

در پایان توصیه مکانیک ها به رانندگان این است که نسبت به تعویض به موقع روغن موتور و فیلتر روغن خود اقدام نمایید و از درستی کار کردن اویل پمپ و سایر قطعات مطمئن شوند زیرا رعایت بعضی از موارد از بروز مشکلات بزرگ و کوچک جلوگیری می کند همچنین از هزینه هایی هنگفت که باید پرداخت شود نیز جلوگیری می کند. البته توجه داشته باشید این موارد کاملا بستگی به شرایط کارکرد خودرو دارد. این به شما شرایط کارکرد بهینه شما را با دمای کار تایید شده توسط سازنده نیز می دهد. بعد از تعویض فیلتر روغن و سفت کردن اویل پمپ و متصل کردن زنجیر اویل پمپ به محور میل لنگ آماده جمع کردن کارتر می شویم اما به ساختار داخلی فیلتر روغن نگاه کوتاهی می اندازیم همان طور که گفتیم فیلتر روغن وظیفه تصفیه روغن را به عهد دارد: یعنی داخل فیلتر روغن سوپاپی تعبیه شده به نام (سوپاپ اطمینان) که کار کرد این سوپاپ این است که اگر فیلتر روغن دچار نارسایی و کثیف شدن شد راه فرعی برای روغن باز کند و آن را بدون تصفیه ارسال کند. سپس روغن هیدرولیک تخلیه و روغن جدید ریخته میشود تا از نبود براده فلز در روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود.

روغن موتور علاوه بر شست و شوی قطعات و شناور نگه داشتن قطعات در خود، وظیفه خنک کاری موتور را نیز به عهده دارد، که با تعویض دیر هنگام آن، روغن موتور به اصطلاح لجن شده و یا به صورت لخته در می آید که این وضعیت در نهایت منجر به یاتاقان زدن خودرو می شود. در این مطلب به راهنمای تعویض روغن موتور پراید می پردازیم که البته مراحل انجام آن، شباهت زیادی به تعویض روغن در سایر انواع خودروها دارد. طراحی موتور خودروها بهگونهای است که در سیکل کاری موتور، روغن همواره از نقاط داغ یا محفظه احتراق موتور دور بماند و به همین دلیل بهطور معمول روغن موتور نمیسوزد، اما در صورتی که موتور دچار روغن سوزی شود، این جدایی از میان میرود و روغن به مرور سوخته و از موتور خارج میشود که نتایج اصلی آن آلودگی هوا و نیز کاهش کارآیی موتور است ضمن آنکه در این شرایط به مرور شاهد کاهش سطح روغن موتور خواهیم بود که به مرور زمان ممکن است فرآیند روغن کاری موتور را دچار مشکل کند. اویل پمپ وسیله ای است که وظیفه دارد روغن را به کانال های اصلی بفرستد که اویل پمپ ها از نظر چرخ دنده هایش با یک دیگر تفاوت دارند که در دو نوع پمپ دنده ای و پمپ روتوری در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد که روغن بین چرخ دنده ها قرار گرفته و با استفاده از فشاری که به آن وارد می شود روغن موتور را پمپاژ می کند.

بعد از جمع کردن سیلندر و کارتر و تعویض یاتاقان ها و اویل پمپ و بعد از آوردن سرسیلندر از تراش و آب بندی سوپاپ ها نوبت به جمع کردن سرسیلندر می رسد که به وسیله پیچ هایش آن را به بلوک سیلندر متصل می کنیم البته به روش حلزونی سرسیلندر را جمع کرده زیرا دو روش وجود دارد برای جمع کردن سرسیلندر اول ضربدری و دومی حلزونی که معمولاً از روش حلزونی استفاده می شود و از تورک متر برای سفت کردن آن استفاده می گردد که بعد از بستن سرسیلندر قالپاق سوپاپ را روی آن قرار داده و آن را می بندیم. حال بایستی مکان پیچ روغن موتور را پیدا کنید، اگر سینی زیر موتور خیلی مزاحم شما هست و راهی ندارد، پس باید سینی زیر موتور باز شود. به دلیل اینکه برندهای معتبر پوسته­ی پلاستیکی را در دور بسته­های روغن موتور قرار می­دهند، خیلی از افراد پوسته­ی پلاستیکی دور بطری روغن موتور نشان از اصل بودن روغن موتور است. تشخیص دور موتور، تشخیص زمان تعویض روغن موتور و هر مورد دیگری که در تشخیص خرابی خودرو مؤثر باشد، از طریق دیاگ خودرو بررسی میشود.

اجزای داخلی آنها یک محور چرخ­ دنده مرکزی به همراه تعدادی چرخ ­دنده دیگر است که وظیفه انتقال قدرت از موتور ماشین به چرخ­های ماشین را بر عهده دارند. تجزیه و تحلیل داده های ورودی تصمیمی می گیرد که خودروی شما با چه دنده و چه سرعتی حرکت کند. هاب کار با استفاده از افراد مجرب و متخصص در این حوزه، تعویض روغن خودروی شما را در محلی که تعیین می کنید انجام می دهد. در همین راستا مجموعه هاب کار هنگامی که تعمیرگاه تعویض روغن در محل سکونت شما وجود ندارد و یا زمان انجام این کار را ندارید و نیازمند سریع تعویض روغن خودروی خود می باشید، کلیه خدمات لازم در ان زمینه را توسط افراد مجرب و متخصص در اختیار شما قرار می دهد. مجموعه اموزش تعمیرات 206 می تواند کمک شایانی در حل مشکلات فنی خودروی شما داشته باشد و از این پس برای رفع این مشکلات دیگر نیاز نیست هزینه تعمیرگاه را پرداخت نمایید. برای این کار از یک قیف کمک بگیرید که روی بخشهای دیگر خودرو نریزد. بنابراین شما می توانید تصمیم نهایی را برای خود بگیرید.

بنابراین طبیعی است که موتور خودرو پس از مدتی کارایی خود را از دست بدهد و نیاز به تعویض روغن باشد اما سوال اصلی این است که کی زمان تعویض روغن است؟ اما اگر در یکی از فصول گرم سال هستیم، شما احتیاجی به گرم کردن روغن موتور خودروی خود نخواهید داشت. بعد از آن نوبت به باز کردن فیلتر روغن میرسد. 2. حالا که روغن درون موتور به طور کامل تخلیه شده، نوبت به فیلتر روغن میرسد، آن را با کمک آچار مخصوص فیلتر روغن باز کنید. حال یک تشت مناسب زیر کارتل قرار داده و پیچ کارتل را به کمک آچار بوکس و آچار رینگی باز کنید. معمولاً یک دکمه منو روی داشبورد شما وجود دارد که به شما کمک می کند تا فشار تایر، عمر روغن را طی کنید… به سادگی گزینه عمر روغن را پیدا کنید و فلش سمت راست را روی داشبورد یا فرمان فشار دهید. ویسکوزیته بالا یا همان غلظت بیشتر روغن به این معنی است که زمان بیشتری طول میکشد که روغن بین اجزای موتور به گردش درآید. 1. پس از باز کردن پیچ کارتل، اجازه دهید تا تمامی روغن درون موتور تخلیه شود، این کار ممکن است کمی بیشتر از بیست دقیقه طول بکشد.

نکته ۵: فیلتر روغن را بیش از حد سفت نکنید و راهنمای نوشته شده روی بدنه فیلتر را حتما بخوانید. چه اتفاقی می افتد اگر بیش از حد روغن در ماشین خود بریزید؟ در واقع کار روغن گیربکس به این صورت است که قطعاتی که داخل موتور گیربکس وجود دارد را روغن کاری و خنک کرده تا به خوبی به کار خود ادامه دهند باید مد نظر داشته باشید که روغن به کار رفته در گیربکس اتوماتیک با دستی کاملا متفاوت می باشند. در آموزشگاه مکانیک خودرو یاد می گیرید یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در مشخص شدن بهترین زمان تعویض روغن گیربکس توجه به دستی یا اتومات بودن گیربکس است. به همین دلیل است در تعویض روغن باید حتما فیلتر عوض یا به خوبی شسته شود.جعبهدندهها به دو گروه دستی و اتوماتیک تقسیمبندی میشوند. گیربکس اتوماتیک یکی از اصلی ترین نقش ها را در خودرو ایفا می کند و بدون شک روغن گیربکس اتوماتیک نیز بسیار مهم و حیاتی است.

به طور کلی برای کشف مشکل اول باد لاستیک، سپس میزان روغن هیدرولیک و در نهایت تسمه پمپ هیدرولیک بررسی میشود. متاسفانه برخی از مشکل ها در هنگام تعمیر خود را نشان می دهند که در اینجا بعد از باز کردن سرسیلندر متوجه می شویم که نیاز به تراش دارد که سیت های آن دچار مشکل شده اند، مشکلی که منجر به تراش سرسیلندر می شود. در حالی که همیشه حفظ وزن، ویسکوزیته و روغن مصنوعی یا معمولی یکسان در موتور شما ایده آل است، همیشه این احتمال وجود دارد که خودرو با مشکل مواجه شود و شما را ملزم به مخلوط کردن آن برای عبور از آن کند. نکته ۲: حتما به شاخص ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور دقت کنید و روغن موتوری را تهیه کنید که متناسب با خودرو پراید باشد. مراحل تعویض روغن موتور پراید به شرح زیر هستند. به گفته صاحب خودرو که معتقد بود: از زیر ماشین صدا می آمد تشخیص مکانیک بر این بود که احتمالاً اویل پمپ آن نیز از کار افتاده باشد که بعد از بررسی متوجه شدیم که حدس ما درست بوده است. شستن موتور احتمالاً تا زمانی که مسافت پیموده شده بین تعویض روغن موتور ماشین را پشت سر نگذارید یا وسیله نقلیه شما بیش از 160000 کیلومتر نرسد، ضروری نیست.

بسیاری افراد فکر میکنند که سیاه شدن روغن موتور، نشان از فرسودگی و تخریب آن است. اصطکاک موجب تولید گرما و به طبع آن فرسودگی اجزای موتور میشود. حتما بارها شنیده اید که سارقان، قفل ماشین را باز نموده و اقدام به سرقت اتومبیل و یا اجزای درون آن نموده اند. نکته:دقت داشته باشید که در هنگام تعویض موتور حتما یک تکنسین باید موتور را انتخاب کند و شما خودتان نمی توانید موتور را انتخاب کنید، زیرا موتور حتما باید با موتور قبلی و ماشین لباسشویی متناسب باشد. شاید تعویض روغن توسط خودتان کاری کم هزینه باشد؛ اما با توجه به حساسیت موضوع، ممکن است در آینده هزینههای بالایی را بر دوشتان بگذارد. میله نشانگر را بیرون آورده و به سطح روغن توجه کنید. حال میله تراز را تا انتها درون مخزن فرو کنید و بیرون بیاورید، در شرایطی که سطح روغن پایین تر از خطوط مشخص شده روی میله تراز باشد نیاز به اضافه شدن روغن است. بعد از باز کردن کاپوت میله تراز روغن را بردارید، فقط توجه داشته باشید که میله تراز تمیز باشد.

مکانیک هم بعد از اینکه حرف های مالک خودرو را شنید گفت: &laquoمن فکر می کنم خودروی شما به علت تعویض دیرهنگام روغن موتور دچار کثیفی و لخته شدن روغن گردیده به طوری که اویل پمپ دیگر نتوانسته آن را پمپ کند و در نتیجه اویل پمپ از کار افتاده است.&raquo مالک خودروی پژو ۴۰۵ نیز پاسخ داد: &laquo&hellip سایت tamirgah-co آری درست است! فرهاد سعادت مکانیک این خودرو به خبرنگار ما گفت: &laquoوقتی به علت تعویض دیرهنگام، روغن موتور به اصطلاح لجن می شود یا به صورت لخته درمی آید، دیگر به راحتی نمی تواند توسط اویل پمپ، ارسال شود بنابراین گیر می کند و ساچمه های فنر آن می شکند این وضعیت در نهایت منجر به یاتاقان زدن خودرو می شود که تعویض یاتاقان، تعویض پیستون ها و متعلقات، تراش سرسیلندر، تعویض اویل پمپ و تسمه تایم و همچنین تعویض زنجیر اویل پمپ را در پی دارد که در مورد این خودروی پژو ۴۰۵ شاهد هزینه ای در حدود دو میلیون تومان هستیم.&raquo روغن موتور علاوه بر شست وشوی قطعات و شناور نگه داشتن قطعات در خود، وظیفه خنک کاری موتور را نیز بر عهده دارد که انجام این فرآیند فقط به کمک اویل پمپ امکان پذیر است.

پس از انجام مرحله تعمیر سرسیلندر، نوبت به اصلی ترین مرحله یا تعویض یاتاقان ها می رسد که مشکل اصلی موتور است. میل لنگ از دو نوع یاتاقان ثابت و متحرک تشکیل شده است که باید همه آنها از نظر ساییدگی و گرفتگی بررسی شوند. بعد از تعویض پیستون و یاتاقان ها، نوبت به بستن آنها می رسد که ابتدا پیستون ها را داخل جداره سیلندر جازده و انتهای شاتون ها را فیلمی باریک از روغن ریخته و بر روی محور میل لنگ قرار داده و یاتاقان ها را نیز به روغن آغشته کرده و به کمک پیچ هایش آنان را به یک دیگر متصل می کنیم و مشغول بستن آن می شویم که به صورت حلزونی باز شده و به همان صورت می بندیم و در پایان با استفاده از آچار تورک متر آنها را سفت می کنیم اما منظور از فیلم باریک روغن آن است که هنگام کار کرد روغن به شکل نوار فیلم بین قطعات قرار می گیرد. ۱۰ عدد پیچ پنج یاتاقان ثابت میل لنگ را باز و معمولاً برای باز کردن یاتاقان ها و پیچ های آنان از روش حلزونی استفاده می کنیم. بعد از تعویض یاتاقان ها و قبل از جمع کردن آن، بهترین کار این است که قطعاتی همچون پیستون، شاتون و متعلقات آن ها را تعویض کرده.