نحوه تعویض صحیح روغن موتور

“بهترین روغن موتور برای لیفان ۸۲۰” روغنی با غلظت ۵W40، حجم ۴ لیتر و گرید SM و SN پیشنهاد شده است. بهترین روغن موتور برای لیفان x60 چیست؟ پرادو در مدل ها و موتورهای مختلفی در بازار ایران عرضه شده است، “بهترین روغن موتور برای پرادو” با موتور ۲۷۰۰ و ۴۰۰۰ سی سی، روغنی با گرانروی ۵W40 و گرید کیفی SN یا SM است، پرادو با هر دو این موتور ها ۶ لیتر روغن موتور نیاز دارد، با توجه به این که این خودرو موتوری بسیار حساس دارد باید در نظر گرفت که هر روغنی برای این خودرو مناسب نیست. برندهای مختلفی این نوع از روغن موتور را تولید میکنند که در عکس زیر سه مورد از مناسب ترین آنها برای کوئیک معرفی شده است. در عکس زیر میتوانید برندهای پیشنهادی ما در رنج قیمتی مختلف برای هر تیپ این خودرو را مشاهده کنید. در تصویر زیر میتوانید برندهای پیشنهادی یدک یار در رنج های قیمتی متفاوت را مشاهده کنید.

روغن موتور خودرو حاصل ترکیب روغن پایه و مواد افزودنی است که روغن پایه بر حسب نوع، بین ٨٠ تا ٩۵ درصد روغن موتور را تشکیل می دهد و غالباً از منابع معدنی یا نفت خام تهیه می گردد. اما روغن موتورها را از نظر مواد تشکیل دهنده میتوان در سه گروه کلی معدنی (Mineral) ، سنتتیک (Synthetic) و نیمه سنتتیک (Semi Synthetic) طبقهبندی کرد. میتوان گفت که دو روش رایج آن، تعویض روغن موتور بر حسب زمان و دیگری تعویض روغن موتور بعد از چند کیلومتر رانندگی با خودرو است. حجم روغن موتور ام وی ام ۵۵۰ چند لیتر است؟

سوناتا YF و سوناتا LF دارای غلظت سرد و گرم به ترتیب ۵W30 و ۵W40 هستند، همچنین سوناتا معمولی (سوناتای NF) نیز با غلظت سرد و گرم ۱۰W40 سازگار است، سوناتای هیبرید هم در گرما غلظت ۵W30 با گرید های SM و SN را دارد، به خاطر داشته باشید بهترین روغن موتور برای هر سه مدل سوناتا هم آیسین است. بهترین روغن موتور برای ام وی ام X22 از سوی مدیران خودرو گرانروی ۱۰W40، گرید SM یا SN و حجم ۴٫۳ لیتر معرفی شده است که سازگار ترین روغن موتور با این خودرو است. بهترین روغن موتور برای لیفان X60 از سوی کمپانی سازنده، روغنی با گرانروی ۱۰W40 و سطح کیفی SM و یا SN و حجم روغن ۴ لیتر معرفی شده است. بهترین روغن موتور برای لیفان ۵۲۰ با غلظت های متفاوتی برای فصول سرد و گرم از سوی کارخانه سازنده خودرو معرفی نشده، در نتیجه می توان روغن موتور پیشنهادی برای لیفان ۵۲۰ در آب و هوا زمستانی و تابستانی را غلظت ۲۰W50 معرفی کرد، نکته دیگر اینکه روغن موتور این ماشین باید گرید کیفی SL، SM و یا SN و حجم روغن موتور ۳٫۸ لیتر باشد تا شاهد بهترین راندمان باشیم.

در «ماشینهای لباسشویی اتوماتیک»، موتور، وظیفه به کار انداختن پولی سبد شستشو از طریق تسمه را را برعهده دارد. در ابتدا روغن موتور تنها برای روانکاری قطعات متحرک موتور مورد استفاده قرار میگرفت اما با مشاهدهی ایجاد آسیبهایی مانند زنگ زدگی، خوردگی و رسوب گرفتگی قطعات موتور، متخصصان به فکر تولید روانکارهایی با قابلیتهای بیشتر افتادند که در ادامه این قابلیتها را بیان خواهیم کرد. نوع روغن موتور، میزان مصرف و در نهایت تعویض روغن موتور از نکات قابل توجه میباشند. مدل های قبل از ۲۰۱۰ سراتو دارای غلظت سرد و گرم ۱۰W40 هستند و مدل های بعد از ۲۰۱۰ دارای غلظت ۵W40 میباشند ولی برای هر دو مدل گرید SM و SN و حجم های ۴ . ولی در بیشتر آب و هوا های ایران روغن ۵W40 کفاف موتور خودرو شما را می دهد. در تصویر زیر میتوانید سه برند پیشنهادی یدک یار که مناسب این خودرو بوده و مورد تایید متخصصین ما است را مشاهده کنید. در تصویر زیر میتوانید سه برند مناسب روغن موتور برای این خودرو که پیشنهادی یدک یار است را به ترتیب محدوه قیمت مشاهده نمایید. در تصویر زیر سه برند پیشنهادی یدک یار که مناسب این خودروست معرفی شده است. در تصویر زیر میتوانید سه برند پیشنهادی یدک یار برای خرید روغن موتور مناسب این خودرو را مشاهده کنید.

هیوندای توسان یا ix35 از سال ۲۰۰۷ به بازار ایران قدم گذاشت، در مدل های قدیمی این خودرو که با موتور ۲۷۰۰ سی سی عرضه میشد، “بهترین روغن موتور برای توسان” (۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰) از سوی ادینول روغن های ۱۰W40 با گرید SN یا SM معرفی شد، اما برای نسل های بعدی توسان، روغن ۵W30 با گرید SM و SN از سوی کمپانی سازنده پیشنهاد شده است، نکته بسیار مهم در این بین حجم روغن مصرفی در مدل های مختلف توسان است که توسان های با موتور ۶ سیلندر ۲۷۰۰ سی سی ۴٫۸ لیتر، ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی ۴٫۷ لیتر و ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی ۴٫۵ لیتر روغن موتور نیاز دارند.

تقاضایی که برای ماشینهای خارجی به طرف برندهای کاسترول و لیکومولی است. بهترین روغن موتور برای کوییک از طرف مهندسین سایپا، روغنی با غلظت ۱۰W40 و حجم ۳٫۴ لیتر معرفی شده است. “بهترین روغن موتور برای لیفان X60” از سوی کمپانی سازنده، روغنی با گرانروی ۱۰W40 و سطح کیفی SM و یا SN و حجم روغن ۴ لیتر معرفی شده است. “بهترین روغن موتور برای لیفان X50” روغنی با گرانروی ۱۰W40، گرید SM و حجم ۴ لیتر می باشد. شرکت سایپا “بهترین روغن موتور برای ساینا” را روغنی با غلظت ۱۰W40 و حجم ۳٫۴ لیتر معرفی کرده است. جک J5 با روغن موتور هایی با غلظت ۱۰W40، گرید SM و SN و حجم روغن موتور ۴ لیتری بیشترین سازگاری رو داشته، لذا کرمان موتور که عرضه کننده این خودرو در ایران است، “بهترین روغن موتور برای جک J5” را این دسته از روان کننده ها معرفی کرده است. ساندرو و ساندرو استپ وی هر دو با یک موتور در بازار ایران عرضه شده اند لذا روغن موتور آنها با یکدیگر تفاوتی ندارد، “بهترین روغن موتور برای ساندرو” روغنی با گرانروی ۱۰W40 و گرید های SN ،SL ،SM و همچنین حجم ۴٫۸ لیتر از سمت ایساکو معرفی شده است.

میزان تبخیر این روغن بسیار کم بوده و خودروهای سنگین مانند کامیونها و وانتها از آن استفاده سایت tamirgah-co میکنند. اگر پس از انجام این آزمایش و گذشت چند روز، لکه روغن روی مقوای مذکور دیده نشد، این احتمال وجود دارد که خودروی شما دچار روغن سوزی و ایراد در قسمت واشر سر سیلندر باشد. در تصویر زیر چند نمونه از برندهای پیشنهادی روغن موتور که مناسب MVM 550 هست معرفی شده. در تصویر زیر میتوانید برندهای پیشنهادی روغن موتور مناسب برای MVM 315 را مشاهده کنید. برای یافتن علت اشکال، به ترتیب پمپ و گیربکس را به موتور وصل کرده و روشن کنید. ام وی ام ۳۱۵ در تیپ های مختلفی در بازار عرضه میشود اما حتی در جدیدترین مدل آن یعنی ام وی ام ۳۱۵ پلاس هم موتور این خودرو تغییر نکرده است، از این رو روغن موتوری که باید برای این مدل استفاده شود در تمامی تیپ های آن یکی بوده و تفاوتی ندارد، مدیران خودرو “بهترین روغن موتور برای ام وی ام ۳۱۵” را روغنی با گرانروی ۱۰W40، حجم ۴ لیتر و گرید های SM ،SN و یا SL معرفی کرده است. آزرا یکی دیگر از خوردو های محبوب کره ای در ایران بشمار میرود و با توجه به اینکه آزرا در مدل های مختلفی وارد ایران شده باید در انتخاب درست روغن برای آن دقت داشت.

تعمیر موتور لباسشویی با مرحله تست موتور لباسشویی آغاز و به تعمیر و تعویض قطعات مختلف موتور ختم میشود. نشانههای زمان مناسب برای تعویض روغن موتور خودرو چیست؟ اما تعویض روغن در گیربکسهای دستی با زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک کمی متفاوتتر است در گیربکسهای دستی پساز مدتی که از خودرو استفاده میکنی روغن گیربکس خودبهخود درگیر میشود و این درگیری باعث آلوده شدن آن میشود. وراکروز یا ix55 یکی دیگر از محصولات هیوندای است که در انتخاب روغن موتور آن باید دقت ویژه ای داشت، هیوندای اعلام کرده “بهترین روغن موتور برای وراکروز” در آب و هوای زمستانی روغنی با گرانروی ۵W30 و در تابستان ۵W40 با گرید SN و SM است، گفتنی است در هر تعویض روغن، وراکروز ۵٫۸ لیتر روغن موتور مصرف میکند. شرکت هیوندای دو خودرو متفاوت با نام جنسیس به بازار عرضه کرده که یکی کوپه و دیگری سدان یا چهار درب است، این کمپانی “بهترین روغن موتور برای جنسیس کوپه” را ۵W30 با گرید کیفی SN یا SM معرفی کرده و اما نکته جالب اینجاست که “بهترین روغن موتور برای جنسیس” سدان نیز دقیقا همین روغن با همین درجه کیفی معرفی شده است، با اینحال باید گفت حجم روغن موتوری که هر کدام از این دو خودرو نیاز دارند متفاوت است، جنسیس کوپه ۶٫۵ لیتر و جنسیس سدان ۷٫۵ لیتر روغن موتور مصرف میکنند.

روی بستهبندی هر روغن، میزان کیلومتر مسافتی که در دوره استفاده از آن باید طی شود، قید شده است. دقت کنید که بیش از حد روغن درون آن نریزید. هایلوکس جزو قوی ترین و محبوب ترین پیکاپ های موجود در ایران است که در شرایط فعلی به عنوان پیکاپ لوکس حساب می شود، “بهترین روغن موتور برای هایلوکس” مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ باید غلظت ۵W40 و گرید SN داشته باشد در صورتی که مدل های ۲۰۱۳ به بعد هایلوکس باید از روغنی با گرانروی ۵W30 و گرید کیفی SN استفاده کنند، توجه داشته باشید که در موتور این خودرو از تکنولوژی تویوتا استفاده شده لذا برای تعویض روغن آن باید دقت و حساسیت زیادی بخرج داد تا موتور آن عمر طولانی تری را داشته باشد، مورد بعدی که باید در زمان تعویض روغن موتور این ماشین به آن دقت کرد حجم روغن مورد نیاز آن است، مدل های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ هایلوکس به ۶٫۹ لیتر و مدل ۲۰۱۳ به بعد آن ۵٫۵ لیتر روغن موتور نیاز دارند. به طور معمول، بهترین زمان تعویض روغن موتور توسط تعمیرکاران بعد از ۵۰۰۰ کیلومتر یا ۳ ماه یکبار تعیین شده است،برخی از خودروسازان هم هر ۵۰۰۰ کیلومتر را معادل با ۶ ماه کارکرد درنظر میگیرند اما به طور معمول در هر ۱۲۰۰۰ کیلومتر که معادل یکسال میشود باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

دنا با موتور EF7 در بازار عرضه میشود و “بهترین روغن موتور برای دنا” از طرف ایساکو غلظت ۱۰W40 با حجم ۵ لیتر معرفی شده است، اما در مورد دنا پلاس بحث بسیار حساس میشود و برای انتخاب روغن این ماشین بخاطر داشتن توربو باید دقت بیشتری لحاظ کرد تا از روغن با کیفیت استفاده شود، “بهترین روغن موتور برای دنا پلاس توربو” روغنی با غلظت ۵W40 و همان حجم ۵ لیتر است. پژو پرشیا یا پژو پارس در سه مدل مختلف با سه موتور متفاوت در بازار ایران عرضه میشود که “بهترین روغن موتور برای پرشیا” با موتور ۱۸۰۰، غلظت ۲۰W50 و حجم روغن موتور ۴٫۵ لیتر است، همینطور این غلظت با همان حجم ۴٫۵ لیتری به عنوان “بهترین روغن موتور برای پارس ELX” از طرف ایساکو معرفی شده است، اما “بهترین روغن موتور برای پارس TU5” هم روغنی با غلظت ۱۰W40 با حجم روغن موتور ۳٫۷۵ لیتر می باشد. هزینه تعمیر گیربکس پژو در زمان خرابی سنسور هم زیاد بالا نیست و به سادگی تعمیر می­شود.

در ادامه با عکس زیر سه برند روغن موتور پیشنهادی یدک یار برای این خودرو را به شما معرفی خواهیم کرد. “بهترین روغن موتور برای دوو ماتیز” روغنی با گرانروی ۱۰W40 و حجم روغن موتور ۳٫۲۵ لیتر می باشد، همچنین در تصویر زیر سه برند پیشنهادی روغن موتور توسط متخصصین یدک یار برای ماتیز معرفی شده است. در عکس زیر برند های روغن پیشنهادی یدک یار به تفکیک قیمت را میتوانید مشاهده کنید. اگر قصد دارید Behran Taktaz 20W-50 engine oil خود را با اطمینان خاطر از اصل بودن آن تهیه کنید، رایا مارکت در خدمت شماست. استفاده از Behran Taktaz 20W-50 engine oil با کیفیت در خودرو، به میزان استفاده از این ماده در خودرو دارای اهمیت است.

برند های مناسب برای هر خودرو متفاوت است که در متن بالا تمامی آنها ذکر شده. از طرفی باید گفت “بهترین روغن موتور برای اسپورتیج” ۴ سیلندر مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ نیز روغنی با گرانروی ۵W30 و حجم روغن ۴ لیتر می باشد، همچنین توجه داشته باشید که این مدل ها رایج ترین مدل های اسپورتیج در کشور هستند. کیا اسپورتیج نیز یکی دیگر از محصولات کیا موتورز بوده که بازار موفقی را در کشور تجربه کرده است و در حال حاضر ۳ مدل از این خودرو در ایران یافت می شود. “بهترین روغن موتور برای اسپورتیج GT Line” روغنی با غلظت ۵W30 و گرید SM و یا SN است که حجم روغن مورد نیاز برای آن هم از سوی کمپانی سازنده ۴٫۲ لیتر معرفی شده است. باید گفت “بهترین روغن موتور برای پژو ۲۰۰۸” روغنی با غلظت ۵W30 و گرید کیفی SN و حجم ۴٫۲۵ لیتر است که توسط خود کمپانی پژو پیشنهاد شده است. در انتها نیز به بررسی خودروی پژو 207 خواهیم پرداخت که نمونه ای مناسب در بین خودروهای داخلی به حساب می آید. کوئل در موتور های پژو مخصوصا TU5 قطعه ای کاملا مصرفی است. سرویس و تعمیر تهویه مطبوع، تعویض تسمه تایم، تعمیر یا تعویض اگزوز، صدا خفه کن، مبدل کاتالیزوری، تشخیص و تعمیر سیستم های الکتریکی، تشخیص و تعمیر گرمایش، سرویس و تعمیر دینام و باتری، تعمیر و تعویض هر قطعه ای که در عملکرد موتور خودرو اختلال ایجاد میکند.