همه چیز درباره اتاق فرار انیگما و بازی‌های مهیج آن مجله گردشگری دوباره سفر | allescape

همه چیز درباره اتاق فرار انیگما و بازی‌های مهیج آن مجله گردشگری دوباره سفر | allescape

معمولاً این سرنخ ها رمز قفل یک گاو صندوق را تشکیل می دهند یا حل یک مسئله یا معمایی هستند که باید به جواب مورد نظر برسید. اتاق فرار های معمایی برای سالیان محبوب ترین اسکیپ روم ها بین مردم بودند تا اینکه سر و کله اتاق فرار های ترسناک پیدا شد و امروزه میبینیم نه تنها در ایران بلکه در همه کشورهای جهان اسکیپ روم های ترسناک محبوب ترین هستند. اتاق فرار یک بازی یا سرگرمی ماجراجویانه و بسیار جذاب است که شرکت‌کنندگان با شرکت در این بازی باید با استفاده از استراتژی‌ها، نکات و سرنخ‌ها، معماها و پازل را حل کرده و بازی را تمام کنند. در هر قسمت از این فضا معماهای مختلفی پنهان شده‌ است که شرکت کنندگان باید در مدت زمان مشخص آن ها را پیدا کرده و حل نمایند. این بازی در فضاهای متفاوتی نظیر سلول های زندان، کلبه دورافتاده، هتل، استگاه های فضایی و رستوران طراحی می گردد.

اتاق فرار دلاک

در حالت کلی، بدون در نظر گرفتن هزینه های مربوط به اجاره ملک و باشگاه، حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون برای طراحی دو سناریو و معماهای آن و تجهیز فضا بر اساس آن در اسکیپ روم ها نیاز دارید. در حالت کلی برای اینکه محیطی کاربردی در اسکیپ روم ایجاد کنید، فضایی با متراژ حداقل ۸۰ متر را باید در نظر داشته باشید. برخی از اسکیپ روم ها تا ۲۰۰ متر فضا دارند (که البته تایم این بازی ها بیشتر است و قیمت رزرو بازی نیز در این صورت افزایش پیدا میکند) و اجاره ملک در این شرایط بیشتر میشود.

تست و راه‌ اندازی اتاق

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که در دنیا بیش از ۸۰۰۰ اتاق فرار با سناریوهای گوناگون وجود داشته باشد. امروزه در اغلب کشورهای جهان این تفریح مهیج در کافه‌ها، کلاب‌ها و شهربازی‌ها ارائه می‌شود و این مقبولیت و گستردگی، اسکیپ روم را به یکی از پرطرفدارترین بازی‌های واقعی در دنیا بدل نموده است. در ایران هم اولین اتاق فرار ایران از سال ۱۳۹۵ تأسیس و شروع به کار کرد. ساخت اتاق فرار فکریست که حداقل یک بار به سر تمام بازیکنان اتاق فرار زده است.

سناریو در اتاق فرار

به همین دلیل به عنوان اولین و یکی از مهم ترین گام ها در ساخت اسکیپ روم، لازم است افراد حرفه ای و با تجربه مکان مورد نظر را از کارخانه اسکیپ روم نزدیک بازدید کنند. در این مرحله با توجه به میزان فضای اختصاص داده شده به اتاق ها، شرایط نور محیط و غیره تصمیم گیری میشود که چه نوع سناریو با چه تعداد شرکت کننده بهتر است برای آن طراحی گردد. در طراحی و راه اندازی اتاق فرار هزینه های متعددی لازم است پرداخت گردد از قبیل هزینه ایده پردازی و طرح سناریو، آماده سازی زیرساخت برای اجرای ایده ها، طراحی دکور، نورپردازی، هوشمند سازی و نوع تجهیزات به کار رفته و تعداد وسایل مورد نیاز! لازم به ذکر است، محاسبه هزینه های طراحی اسکیپ روم کاملا تخصصی بوده و به همین خاطر قیمت نهایی پس از بررسی شرایط توسط کارشناسان تاج اسکیپ ارائه می گردد.

  • سیستم هینت دهی با سرنخ شاید در نگاه اول یکسان باشد اما تفاوت بزرگی با سرنخ دارد.
  • در این مرحله لازم است ابتدا بر اساس ژانر سناریو المان ها و وسایل لازم برای دکور کردن اتاق تهیه شود.
  • اگر در انتهای بازی چراغ‌ها روشن شوند و ببینیم رنگ‌هایی هم بوده که بازیکنان در حین بازی اصلاً متوجه آن‌ها نشده‌اند، نکته منفی محسوب می‌شود.
  • در تهران اتاق فرارهای مختلفی وجود دارد که هریک سناریو جذاب خود را دارند.
قطعاً طراحی معمای خوب از هر لحاظ که شامل ایده جدید، خلاقانه، برگرفته‌شده از کار تیمی، نیاز نداشتن به تخصص خاصی برای حل و منطبق بودن با سناریوی اتاق باشد، می‌تواند جذابیت اتاق فرار و کیفیت آن را ارتقا دهد و دیگر نباید نگران جذب بازیکنان حرفه‌ای بود. بعد از این مرحله، اتاق فرار شما قبل از راه اندازی نیاز به تست و آزمایش با گروه ازمایشی داره که اهمیتش از بقیه قسمتها بیشتره. چون تو این مرحله نقاط قوت و ضعف کار شما به صورت عینی خودشو نشون میده. حواستون به همه چیز باشه،اگه تو مرحله تست گروه آزمایشی سردر گم بود و دور خودش بی هدف می چرخید یعنی جریان بازی ضعیفه، اگه سرگرم نشد و خسته بود بهتره رو معماها بیشتر کار کنین و ….