همه چیز در مورد زمان تعویض روغن موتور خودرو و چگونگی تعویض روغن موتور

برخی منابع ادعا میکنند که اضافه کردن یک سانتی متر شعاع خودرو منجر به افزایش مصرف یک لیتر بنزین به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی می شود. بعد از آنکه روغن موتور را عوض کردید، اگر برای مدت یک ماه، هفته­ای یک بار سطح روغن موتور را چک کنید، متوجه خواهید شد که پیشرانه خودروی شما تا چه حد روغن کم می­کند. آیا پیشرانه خودروی شما سروصداهای عجیبی تولید میکند؟ متاسفانه، اگر چنین صدایی را از پیشرانه خودرویتان بشنوید، معمولاً نشان از یک آسیب بزرگ به خودروی شماست که به علت بیتوجهی در سرویس دورهای ایجاد شده است و یک تعویض روغن ساده این مشکل را به هیچ وجه حل نخواهد کرد. شما می خواهید که یک روغن تمیز موتور شما را روان کند نه اینکه آلاینده ها و آلودگی ها و اصطکاک بیشتر به موتور شما آسیب بزنند. دیاگ زدن پژو ۲۰۶ جهت عیب یابی خودرو انجام میشود، دیاگ ۲۰۶ دستگاهیست که بین خودرو و انسان مانند یک پل ارتباط برقرار میکند. در تصویر زیر میتوانید سه برند روغن موتور پیشنهادی یدک یار برای این خودرو را مشاهده کنید.

موتور احتراق داخلی ، علیرغم تلاش مهندسان یک مکانیسم بسیار ناکارآمد است. به نوعی روغن گیربکس از فرسایش قطعات و اصطکاک آن ها جلوگیری می کند و باعث می شود قطعات مربوط به آن عملکرد بسیار بهتری داشته باشند و روان تر کار کنند. یکی دیگر از عواملی که باعث تغییر در زمان توصیهشده خودروساز برای تعویض روغن موتور میشود، رانندگی در شرایط سخت است. برای تعمیر موتور پراید باید به قسمت زیر ماشین دسترسی داشته باشید و در واقع موتور پراید را باز کنید و بررسی کنید که هر یک از این اجزا به طور درست و اصولی کار میکنند یا خیر. شاهاسماعیلی قیمت چند نمونه روغن خارجی را مثال میزند: «برای مثال قیمت لیکومولی اصل حدود ۳۰۰ هزار تومان بود که الان به یک میلیون تومان نزدیک شده است، آن هم تقلبی. همچنین در مطلب روش صحیح چک کردن روغن موتور همه چیز را درباره بازرسی سطح روغن موتور خودروها گفتهایم. باید بگوییم که حرف درستی است اما نه برای همه خودروها ! دستگاه بالانس چرخ خودرو برای از بین بردن و کاهش ارتعاشات و لرزشهای چرخ یا تایر خودرو به کمترین حد ممکن می باشد که باعث حذف مشکلاتی از قبیل فرسودگی زودهنگام تایرها، خرابی زودرس قطعات، لرزش فرمان، افزایش مصرف سوخت، شل شدن پیچها و مهرهها، رانندگی مشکل، فرسایش لاستیک، شتاب و ترمزگیری ضعیف و …

شاید شلنگهای لاستیکی که مایعات ضروری موتور را جابجا میکنند، در تماس با یک قسمت داغ از موتور قرار گرفتهاند و در حال آب شدن هستند. تحصیل در رشته مکانیک خودرو در هنرستان و یا ادامه تحصیل در رشته مکانیک در دانشگاه می تواند روشی علمی برای ورود به حرفه مکانیک خودرو باشد اما در این صورت هم فرد از نظر عملی مهارت کافی را پیدا نکرده و برای ورود به بازار کار با مشکل مواجه خواهد شد. برخی از صاحبان خودرو سعی میکنند چرخ هایی با شعاع های بیشتر را برای خودروی خود نصب کنند. پس از آن، دیگر نیازی نیست این کار را هر هفته تکرار کنید و بسته به این که پیشرانه خودروی شما چه میزان روغن کم میکند، می­توانید این بازه زمانی چک کردن را طولانیتر کنید. از مهمترین مواردی که افراد را ملزم به بررسی وضعیت و تعمیر موتور خودرو میکند، از بین رفتن ایمنی خودرو هنگام استفاده است. تشخیص کم بودن روغن ترمز خودرو با چه علائمی امکانپذیر است؟

حتی اگر زمانی که خودروی شما برخی از نشانههای واضحتر روغن کثیف و کهنه را ندارد، این که بتوانید از روی برخی نشانههای کوچکتر، زمان مناسب برای تعویض روغن موتور را تشخیص دهید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی که در شهر شما سوخت با کیفیت بالا وجود ندارد می توانید با کمک افزودنی های ویژه باعث بالا رفتن کیفیت سوخت خودروی خود شوید که برخی از این افزودنیها شامل اصلاح کننده های اکتان برای بنزین هستند. در هر صورت این عملکرد باعث راهنمایی شما برای رانندگی در حالت اقتصادی است. با توجه به کیفیتی که این روغن دارد، برای خودروهای گران قیمت، در زمان تعویض روغن خودرو بیشتر از این نوع استفاده میشود. 6. از گرم کردن خودرو بپرهیزید. این عمل مضر را رها کنید و پس از روشن کردن موتور بعد از یک الی دو دقیقه به آرامی حرکت کنید ، زیرا در حالی که موتور سرد است در حین حرکت ، بسیار سریع تر گرم می شود. تمام کار یک اتومبیل پژو 206 با هدایت موتور آن صورت میگیرد وهرگونه مشکل در قطعات موتور پژو 206 ممکن است تا مدتها شما را از داشتن نعمت خودروی پژو 206 سالم محروم کند. 7. باک خودروی خود را با سوخت باکیفیت پر کنید.

به طورمعمول مصرف سوخت خودرو در زمستان افزایش می یابد که دلیل آن اول از همه به دلیل گرم کردن مکرر موتور توسط رانندگان قبل از رانندگی است. این که بدانید در هنگام روشن شدن چراغ روغن چه کاری باید انجام دهید بسیار مهم است و اولین کار شما، باید تعویض سریع روغن موتور باشد. تکنولوژی ساخت موتور، نحوه رانندگی با خودرو و حتی نوع روغن موتور مورد استفاده، در تعیین زمان مناسب تعویض روغن موتور خودرو، بسیار مهم و حیاتی است طوری که مثلا برخی خودروسازان، هر 5000 کیلومتر را معادل هر 6 ماه درنظر میگیرند اما برخی دیگر هم هستند که معتقدند باید در هر 12 هزار کیلومتر یا هر یکسال، برای تعویض روغن موتور، اقدام کنید. اگر به دنبال شغلی پر درآمد با بازار کاری نسبتا عالی و دائمی هستید ، اگر از دنیای درس و دانشگاه و نمره و امتحان ماحصلی نمیبینید و به دنبال یادگیری یک مهارت و توانایی عملی و متعاقبا یافتن شغلی مناسب هستید ، اگر به صنایع خودرو و تعمیرات خودرو علاقه مند بوده و احساس میکنید که در زمینه ی یادگیری مهارت های مربوط به خودرو می توانید موثر واقع شوید ، اگر از کنار آپاراتی ها و تعویض روغنی ها و پنچر گیری ها و مکانیکی ها و گاراژ ها عبور میکنید و خودتان را یکی از تکنسین های حرفه ای داخل آن محیط تصویر میکنید ، آموزشگاه فنی پایتخت اینجاست که تا با معرفی دوره ی آموزشی تعویض روغنی و آپاراتی دروازه ی دنیای جدیدی را رو به روی شما باز کند و مسیر های شغلی آینده ی شما را پیش رویتان قرار دهد .

مصرف بنزین نیز کاهش می یابد و هزینه بالای سوخت را جبران می کند .بنابراین به جای مصرف بنزین ارزان از یک بنزین با کیفیت استفاده کنید. هر خودرویی یک دفترچه راهنما و گارانتی از سوی سازنده آن دارد. جواب ما واضح است؛ بهترین زمان تعویض روغن خودرو که از آن بعنوان «زمان طلایی تعویض روغن موتور» نیز یاد میکنند، دقیقا همان چیزی است که در دفترچه راهنمای خودرو شما ذکر شده. پیشرانه خودرو زمانی که در حال کار است، به صورت مداوم روغن را در سراسر کارتر و سرسیلندرها پمپ میکند و پس از چند وقت، روغنی که زمانی بسیار تازه و طلایی رنگ بود، به دلیل گرما و همچنین جذب دودههای ناشی از احتراق پیشرانه کثیف و سیاه میشود. اینجاست که تازه مراجعه کننده متوجه می شود راه را اشتباه رفته و باید دوباره برگردد به مرکز شماره گذاری و درخواست انصراف تعویض موتور پر کرده تا بلکه با پاک کردن سوابق این درخواست در سامانه پلیس راهور بتواند این قطعه را آنطور که می خواهد در همان زمان دلخواه و البته با قیمتی متعادل تر از بازار لوازم یدکی تهیه نماید . تیپ دو از سامانه برق کشی مولتی پلکس بهره میبرد اما به مانند تیپ یک آینههای دستی دارد.

بسیاری از خودروها دارای عملکرده ECO هستند که شامل یک حالت رانندگی اقتصادی است . آقای بهنام الان بنده ۵ سال تالیسمان سوار میشم و۳۰۰ هزار کیلومتر با این ماشین رفتم تا الان به غیر از روغن موتور حتی روغن گیربکس هم عوض نکردم .موتور این ماشین نیسان هست و هیچ خرجی نداره و آپتیما ۲۰۱۴ داشتم گیربکس ضعیف و شتاب پایین داشت ولی متریال داخل کابین از تالیسمان بهتر بود .بهتره از کسی که تجربه رانندگی با این خودروها رو داره بپرسین و الکی نظر ندین. امروزه شاهد انواع سیستمهای کمکی و تکمیلی در ترمز خودروها هستیم. بدین منظور انواع مختلف سوخت را در تمام پمپ بنزین های مختلف آزمایش کنید و هر بار مصرف را اندازه گیری کنید. همین طور شاخص کیفیت یا همان API روغن موتور پراید میباید در انواع SG و SL باشد. همچنین باید میزان باد لاستیک ها نیز بررسی شوند ، شاخص ها باید مطابق با موارد توصیه شده توسط سازنده باشند.

اگر بوی استشمام شده ترکیبی از روغن و دودهای خروجی از اگزوز باشد، دمای موتور افزایش یافته و روغن در ناحیه اگزوز در حال سوختن است. اگزوز مصنوعی کولیوس و تالیسمان بد هست اگر دو اگزوز دایره ای در سمت چپ و راست بود قشنگتر میشد. این دمای بالا به سرعت منجر به تاب برداشتن واشر سرسیلندر یا به اصطلاح سوختن آن میشد. اصطکاک به طور موثر توسط افزودنی های ضد اصطکاک یا اصلاح کننده های اصطکاک کنترل می شود که خواص روغن را تغییر نمی دهند ، اما سطوح فلزی موتور را لغزنده تر می کنند . روغن موتور می تواند نیروی اصطکاک قطعات موتور را تغییر دهد . تعویض روغنیها معمولا میگویند که زمان مناسب برای تعویض روغن موتور، هر 5000 کیلومتر یا هر 3 ماه یکبار (هرکدام زودتر فرا برسد) است. یکی دیگر از راههایی که به شما میگوید زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده، چک کردن «منظم» سطح روغن موتور خودروست. روشن است که کاهش راندمان یکی از نتایج این مساله خواهد بود. به همین دلیل است که اغلب آنها را ترکیبات تریبوتکنیکال می نامند نه مواد افزودنی. تعویض فصلی لاستیک ها را فراموش نکنید ، زیرا هر چه آج لاستیک ها بیشتر از بین رفته باشد مصرف سوخت خودرو افزایش می یابد.

این مشکل باعث لرزش پیشرانه هنگام درجا کار کردن شده و با افزایش سرعت موتور، صدای ضربات بلندتر میشوند. اگر هنگام کار کردن پیشرانه صدای ضربههای متوالی از آن شنیده میشود، علت آن ممکن است روغن کهنه و کثیفی باشد که نهایتاً میتواند منجر به خراب شدن یاتاقانهای متحرک شود. دقت کنید که در راهنمای خرید روغن موتور، میزان گرانروی یا همان ویسکوزیته نوشته شدهاست و با توجه به دو فاکتور مهم دیگر که API و SAE نام دارند، میتوانید بهترین روغن موتور را خریداری کنید. از دیگر نکاتی در مورد تعویض روغن که باید بدانید این است که روغنهای مرکب و مصنوعی معمولاً نسبت به روغنهای نفتی چسبناکتر هستند و از برخی جهات برتری دارند، اما تفاوت عمدهای بین این دو نوع روغن وجود ندارد و تنها قیمت روغنها مرکب هزینه بیشتری به دنبال دارد. با توجه به اینکه تسلط به تعمیرات این نوع از خودرو ها نیاز به زمان طولانی دارد و هر کسی هم قادر به آموزش آن نیست یکی از بهترین راه های یادگیری، شرکت در دوره های آموزش تعمیرات تویوتا، هیوندا، کیا، مزدا است در آموزشگاهی حرفه ای و تخصصی است. فیلرگیری پژو 206 توسط تعمیرگاه تخصصی:به علل متفاوت فیلر گیری توسط تعمیرگاه تخصصی انجام میشود ولی عمده علت آن زمانیست که پژو 206 در سربالایی ها داغ میکند که دلیل آن سفت یا خلاص بودن سوپاپ هاست ، در فیلر گیری سوپاپ ها را تنظیم میکنیم که سفت یا خیلی شل نباشد تا از خروج انرژی موتور و گرم شدن خودرو جلوگیری کنیم.

این ایراد معمولا در اثر خرابی سایت tamirgah-co کانورتر رخ میدهد. در این مقاله با بررسی علائم خرابی موتور ماشین لباسشویی و آموزش تعمیر موتور ماشین لباسشویی با شما همراه خواهیم بود. تعمیر موتور به عنوان قلب تپنده، حساسیت ها و ظرافت های ویژه ای دارد که به صورت تخصصی و با استفاده از دستگاه های مدرن عیب یابی و تعمیر در نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی انجام می گیرد. 1. سرویس منظم و دوره ای اتومبیل یک پس انداز در هزینه سوخت است. نیاز است تا حداقل ماهی یک مرتبه روغن موتور خود را از لحاظ رنگ و میزان شفافیت بررسی نموده تا متوجه زمان تعویض روغن موتور اتومبیل خود گردید. اما باید بدانید که روغن موتورها، به مرور زمان، رنگشان تغییر کرده و تیره میشود. آنها کسانی بودند که ماشین را ساختند و بهترین پاسخ را در مورد اینکه روغن وسیله نقلیه خاص شما هر چند وقت یک بار باید تغییر کند ، خواهند داشت. با این حال اگر یک مدل ماشین قدیمی تر دارید هنوز نیاز به باز کردن درب ماشین با کلید دارید. با این حال، اگر واقعا مشاهده میکنید که دود آبی یا خاکستری از اگزوز شما بیرون می آید، احتمالا نشت روغن دارید. بخوام راحت بگم کسی که از این ماشین خوشش میاد بدون شک چیزی از خودرو سر در نمیاره واقعا ماشین بی خاصیتی هست که فقط تو بازار ایران میتونه اینقدر کشته مرده داشته باشه اگر تو بازار جهانی هم فروش خوبی داشته که من اطلاعی ندارم دلیل اولش اینه که نمایندگی ماشین رو به شما میده و پرداخت قسط تازه از یک سال بعد شروع میشه اونم با گارانتی های طولانی مدت وگرنه نه اینکه یه پیدا بشه اینو به مزدا و نیسان و هوندا ترجیح بده!

در عکس زیر متخصصین یدک یار سه برند روغن موتور مناسب این خودرو را به شما معرفی نموده اند. موتوری که به علت عدم رسیدگی نیازمند تعمیر یا تعویض است، معمولا پرهزینهترین مشکل در نگهداری خودرو است که یک راننده ممکن است با آن مواجه شود. این ویژگی می تواند بصورت یک دکمه جداگانه باشد که موتور اقتصادی و برنامه گیربکس را فعال می کند یا بصورت یک چراغ راهنما روی داشبورد که به شما اطلاع می دهد که در محدوده دور سبز با حداقل مصرف سوخت و آلایندگی هستید. هزینه تعمیر گیربکس های اتومات 207 اگر به موقع عیب یابی شوند زیاد بالا نبود و میزان معقولی است. رنواتوماتیک ، تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران ، کلیه خدمات سرویس و نگهداری و تعمیر خودروهای رنو را با بالاترین کیفیت در کمترین زمان انجام می دهد . در یک بنزین با عدد اکتان بالا موتور ، قدرت کامل را تولید می کند. یک پیشرانه که به خوبی روانکاری شده باشد، بدون مشکل میتواند کار خود را انجام دهد، از این رو زمانی که روغن کهنه و کثیف میشود، پیشرانه به خوبی قادر نیست قطعات در حال حرکت را روانکاری کرده و در نتیجه، نمیتواند به نرمی حالت عادی کار کند.

بهترین روغن موتور پژو ۴۰۵ چیست؟ همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده میکنید، روغن موتورها در قلب خودرو جریان دارند چراکه وظیفه اصلیشان، خنکسازی، تصفیهسازی (پاککنندگی)، آببندی و حتی روانسازی است. درست است که این گونه چرخ ها ممکن است ماشین را کمی بالا برده و باعث جذاب تر شدن اتومبیل شود اما می تواند منجر به مصرف بیش از حد سوخت نیز شود. همانطور که رگهای گرفته، فشار زیادی به قلب میآورند، روغن موتور نامناسب هم فشار زیادی به مجموعه پیشرانه خودرو وارد میکند؛ فشاری که ممکن است باعث افزایش دمای قطعات، افزایش اصطکاک قطعات و نهایتا از کار افتادن موتور، ختم شود.