اصول طراحی داخلی در مطب دندانپزشکی

بر اساس اینکه چند نفر قرار است پشت این میز قرار بگیرند و بنشینند و کار کنند و بر اساس تعداد پرونده های و نوع کار آنها بزرگی و کوچکی و جای میز منشی مشخص می شود . مون، کیس، ساندرسون و برنر در سال 1956 تاثیرات رنگ بر ادارك فاصله را در محیط هاي باز مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که هیچ رنگی داراي موقعیت پایدار و معین در فضا نیست، بنابراین رنگ ها تنها در یک بستر مشخص و همراه با کلیهي عوامل موثر بر یک مکان، می­توانند در برآورد مسافت تاثیرگذار باشند. مهمتر از همه اینکه رنگ در غنا بخشیدن به ارزش محیط و افزایش زیبایی و هیجان پیرامون بسیار موثر است. همچنین روی مصرف انرژی و زیبایی محیط نیز تاثیر می گذارد . از طرفی رنگ یکی از عناصر اساسی در طراحی فضاهای داخلی مطب محسوب می­گردد و نمی­توان رنگ را به صرف زیبایی در محیط مورد استفاده قرار داد و تاثیرات فیزیولوژیکی و روانشناسانه رنگ در محیط­ها هدفمند و تاثیرگذار می­باشد.

قیمت دکوراسیون داخلی مطب

در طراحی داخلی محیطهای درمانی، موضوع رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا امروزه بررسی­ها نشان می­دهد که رنگها اثرات درمانی مهمی به همراه دارند. به گفته ی معمار چالش اصلی طراحی این پروژه مطب دندانپزشکی تفکیک کامل فضایی با توجه به عملکرد و کاربری فضاها در متراژ پایین بوده است. این فضاها شامل تلویزیون می باشد. بهتر است صندلی دندانپزشکی مقابل پنجره مطب و یا تابلویی زیبا و تلویزیون قرار بگیرد همچنین می توانید آکواریومی با ماهی های زیبا را در مقابل صندلی دندانپزشکی قرار دهید. البته نا گفته نماند که تاثیر روانی رنگ بنفش به قدر است که از آن در درمان بیماری میگرن و بهبود عملکرد سیستم عصبی، لنفاوی و قلبی عروقی و همچنین حفظ تعادل پتاسیم سود برد و به همین دلیل در مراکز بهداشتی درمانی و دندانپزشکی از این رنگ به میزان زیادی استفاده می کنند؛ با این کار هم فضای داخلی را بسیار شاد و جذاب کرده اید و هم بر روی مراجعان خود تاثیر مثبت به جا گذاشته اید.

درواقع این برداشت در مقایسه با دیگر اثرات روانی رنگ، بسیار ساده­تر بنظر می­آید. اما چشم با کمک مغز می­تواند رنگ، سایز، بافت ظاهري یا حتی دما یا وزن تقریبی اشیاء را تشخیص دهد، که در این ادراك حسی، رنگ نقشی اساسی را بر عهده دارد. سعی کنید برای فضای انتظار از مبلمان راحت استفاده کنید.فضای انتظار برای بیماران دلهره آور ست؛مبلمان راحت میتواند بخشی از این دلهره را کاهش دهد.با توجه به کاربری و متراژ مطب تعداد منطقی مبلمان در نظر بگیرید.تراکم یا در مقابل پراکندگی بیش از حد صندلی ها انسجام فضا را مختل میکند. یکی دیگر از موارد اصول طراحی مطب جداکردن فضای انتظار با بخش درمانی میباشد و بوسیله درب و راهرویی کوتاه این عمل قابل انجام هست. حس بینایی در انسان که عامل درك و دریافت رنگ­ها است و در مجموع80 درصد تمامی ادراکات انسان را شامل می­گردد، از طریق کنتراست تیره و روشن و همچنین تأثیرات رنگ عمل می­کند.

طراحی داخلی مطب روانشناسی

به همین دلیل اگر شما قصد تغییر دکوراسیون مطب خود را دارید، میتوانید به مهندسهای متخصص این زمینه اعتماد کرده و در نهایت یک مطب بسیار شیک و موردپسند داشته باشید. استفاده از رنگهای روشن مانند آبی ملایم یا کرم فضای مطب را وسیعتر جلوه میدهند بنابراین اگر مطب کوچکی برای طراحی داریم که ممکن است دلگیر به نظر برسد، میتوان از رنگهای روشن برای دیوارها استفاده کرد. اگر اصول مهندسی در طراحی داخلی مطب به خوبی رعایت شود نتیجه کار محیطی کاربردی و جالب، زیبا و راحت خواهد شد که همین عوامل باعث تبدیل مطب به مکانی شاد همراه با یک گروه و پرسنل فعال و پر کار خواهد شد. هیچ بیماری دوست ندارد تا در محیطی خفه و دلگیر قرار بگیرد و نا خودآگاه عصبی می شود. حال پس از بررسی اثرات فیزیولوژیکی رنگ، با نگاهی نسبتاً عمیق در مسائل رواشناسی، به دنبال یک بررسی اولیه پیرامون اینکه چگونه می­توان عکس­العمل­­هاي محیطی به رنگ­ها را افزایش داد، می­باشیم.

اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایههای ساده در معماری داخلی پی ببریم استفاده از رنگها در طراحی و دکوراسیون داخلی مطب به تجربه ارزندهای بدل میشود. شرایط و محیطی که رنگ در آن دیده می­شود . اگر اصول طراحی – مهندسی در دکوراسیون یک مطب به خوبی رعایت شود نتیجه کار محیطی کاربردی و آرامش بخش ، زیبا و راحت خواهد شد. دکوراسیون وطراحی مطب دندانپزشکی باید گویای خدماتی باشد که یک متخصص دندانپزشک می خواهد به بیماران خود ارائه دهد، مثل خدمات درمانی در یک محیط امن، زیبا و مطمئن که البته اگر دندانپزشک دارای تخصص خاصی باشد به طور مثال اطفال ،جراحی ویا … به طور مثال اگر شما برای یک کلینیک دندانپزشکی طرحی را ارائه دهید اما به الزامات نصب و قرارگیری یونیت دندانپزشکی توجه نکنید طرح شما ناکارآمد و غیر قابل اجراست. حتی اگر بخواهند از دیواره ها استفاده کنند، معمولا سعی می کنند از دیوراه های نیمه استفاده کنند.

دکوراسیون داخلی مطب دکتر

اما تحقیق پورتر و مایکلیدز در سال 1976 نتایجی متناقض را در پی داشت. این برداشت امروزی و انتزاعی از هندسه تزئینات در ایران قدیم با ویژگی های فرمی خاص خود، باعث ایجاد درگیری ذهنی در بیننده می شود، چرا که تضاد ویژه ای با فضای لوکس و کلیشه ای خارج از مطب در بدو ورود به ساختمان دارد. با توجه به آزمایشات و مطالعات مطرح شده در رابطه با رنگ در طراحی داخلی و تأثیرات آن بر محیط در فضاهاي داراي رنگهاي مختلف، میتوان نتیجه گرفت که همه این بررسی­ها حاکی از این است که یک ارتباط پیوسته میان رنگ محیط، احساس و برداشت ما از آن وجود دارد. برداشت وسعت فضا بسیار تحت تأثیر کنتراست اجسام و زمینه شان و درجه تیرگی و روشنی آنهاست . تجربیات ناآگاهانه مجموع افکار، خاطرات، تکانه­هاي حسی، انگیزه ها، خواسته ها، علاقه ها و احساس که ما نسبت به آنها آگاهی نداریم، اما احساسات و رنگ نیز بخشی از تجربیات هوشیارانه، نیمه هوشیارانه، و ناهوشیارانه است که با رفتار انسان عجین شده و رفتار ما را تحت تأثیر قرار می­ دهند.

آزمایش آنها بر نقش روشنایی اجسام را به عنوان عاملی مهم در ادراك اندازه بدون در نظر گرفتن رنگ و شکل پس زمینه تاکید داشت. یکی از بخش های مهم در طراحی دکوراسیون مطب پزشکی حتما باید توجه بشود، ارائه سرگرمی است. انتخاب رنگ صحیح و مناسب فضا، بسیار مهم است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مطلب نکات کلیدی در انتخاب کاغذ دیواری برای مطب را مطالعه نمایید که توضیحات دقیق و کامل نوشته شده است. از سوي دیگر براي نور قرمز که در پشت حفره چشم دریافت می­شود، عدسی چشم بیشتر محدب شده و در نتیجه ناظر تصاویر را نزدیکتر احساس می­کند.

افراد در برابر نارنجی دو واكنش نشان میدهند: یا عاشق آن می شوند یا از آن متنفر میشوند نارنجی اصولا با زرق و برق، اشتعال،. رنگ سفید علاوه بر ایجاد احساس تمیزی و بهداشت بیشتر، میتواند حسی از سفیدی دندان و بهداشت آن را بهمراه داشته باشد. رنگ اتاق پزشک بهتر است تیره و یا رنگ چوب نباشد. مهم ترین اصل معماری داخلی مطب دندانپزشکی توجه به سلیقه و علاقه دندان پزشک است. یکی دیگر از قسمت های مهم در طراحی دکوراسیون تجاری مرتبط با طراحی دکوراسیون مطب و کلینیک پزشکی، طراحی دکوراسیون رادیولوژی، طراحی دکوراسیون مطب چشم پزشکی، طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی، طراحی دکوراسیون مطب پوست و مو و … مسأله نور و روشنایی یکی از عوامل بسیار مهم در طراحی داخلی کلیه اماکن از جمله مطب پزشک و دکوراسیون فضای انتظار مطب محسوب می شود.

در طراحی مطب دندان پزشکی بنا به خواسته کارفرما مبنی بر خاص و در عین حال مقرون به صرفه بودن پروژه، طراح سعی در خلق فضایی متفاوت با آنچه فرد از یک مطب دندان پزشکی در ذهن دارد، ورزیده طراحی داخلی مطب پزشکی است. در نتیجه مزیتی که فضاهایی با پلان باز دارد، این است که نور می تواند در سراسر فضا جاری شود. یک طراح داخلی حرفه ای قبل از آنکه شروع به کار کند با دندان پزشک صحبت کرده و از ایده ای که برای طراحی دارد، سوال می کند. اگر شما هم به دنبال تاسیس و یا بازسازی مطب خود هستید و یا به دنبال ایده برای طراحی داخلی مطب دندانپزشکی هستید با آرین پاراکس همراه باشید.

طراح داخلی مطب دندانپزشکی

مراکز درمانی باید محیط های متنوعی را برای پزشکان ، پرستاران و سایر کارمندان در نظر بگیرند. رشته پزشکی به طور مداوم در حال گسترش و تغییر است زیرا تحقیقات جدید، درک جدید و دیدگاه های جدیدی را در این زمینه ایجاد می کند. طراحی دکوراسیون داخلی درمانی با پلان باز به طور چشمگیری تغییر ایجاد می کند. رنگ بر حس تشخیص گذر زمان از نظر فرد مؤثر است، به طور مثال نور و فضاي قرمز منجر به تخمین بیش از اندازه زمان و سبز یا آبی منجر به تخمین کمتري از اندازه زمان در شخص می­شود مکانیسم این پدیده شناخته شده نیست. بهطور مثال شما برای آشپزخانه مطب خود یک سینک در نظر خواهید گرفت اما در زمان طراحی دکوراسیون داخلی یک دندانپزشکی باید این را بدانیم که به جز آن یک سینک آشپزخانه یک الی دو سینک دیگر موردنیاز است. رنگ سبز کیفیتی باطراوت و التیام بخش دارد که در ذهن انسان آرامش طبیعت را زنده می کند.

در طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی پیشنهاد می کنیم حتما از هارمونی روشن استفاده نمایید. کشف این مساله چگونه بر فضای داخلی مطب تأثیر میگذارد کمک میکند تا دریابیم چه چیزی حس بهتری در ما ایجاد میکند. پس بهتر است چنین رنگی را در طراحی داخلی کلینیک روانشناسی استفاده نکنید چرا که نمیدانید رنگ زرد چه تاثیری بر بیماران میگذارد و آن ها چه واکنشی در برابر این رنگ دارند. انسان در محيط زندگي خود به صورت آگاهانه يا نا آگاهانه با رنگ ها در حال تعامل است و از آن­ها تأثير مي­پذيرد.

طراحی دکوراسیون داخلی مطب دکتر

در حقیقت انتخاب رنگ چندان سلیقه ای نیست که به نظر طراح داخلی، کارکنان و خود پزشک بستگی داشته باشد. از دیگر مهمترین و اصلی ترین موضوعاتی که در انتخاب مبلمان مناسب کلینیک روانشناسی حائز اهمیت است، نحوه ی چیدمان اصولی آنها می باشد. استفاده از لوازمی که باعث حواس پرتی مثبت در بیمار و یا مراجعه کننده می شود، برای طراحی مطب خوب است. در صورتی که برای طراحی داخلی مطب خود ایدهای ندارید، بهتر است با کارشناسان ماهر در این حوزه تماس بگیرید و انجام کار را به افراد با تجربه بسپارید. در این پروژه طراح همچون دندان پزشکی که پس از ترمیم روکشی جدید بر دندان می گذارد، پوسته ای نو بر کالبد ناخوشایند و ضعیف بنا کشیده تا جلوه زیبایی، پایداری و عملکردی آن را ارتقاء بخشد.

پوسته براساس عملکرد، زیبایی و آنچه عناصر ساختاری بنا ایجاب می کند- مانند تأسیسات- بر کالبد حرکت کرده و سطوح پیوسته آن در تمام فضا جاری می باشد؛ تا جایی که مبلمان مجموعه نیز جزئی از کل پوسته بوده و به شکل منسجم طراحی شده است. برخی از آن ها نیز شومینه قرار داده اند تا علاوه بر ایجاد زیبایی به گرم کردن فضای داخلی نیز می پردازد. دیوارهای سفید روشن که با رنگهای تازه و جسورانه مورد توجه قرار گرفته است و هم اکنون در مطب های دندانپزشکی رواج دارد. در این تحقیق یک سخنرانی یکسان براي دو گروه در دو آمفی تئاتر ایراد شد.

طراحی داخلی کلینیک پوست و مو

گذشته از مبانی معماری داخلی درمانگاه و مطب؛ هنگامی که با محیط اطراف خود مواجه هستیم، در یک تعامل پیوسته با طراحی داخلی و به طور جزئی تر با ادراك رنگ قرار داریم. همان طور که روشنایی در منازل مورد اهمیت قرار دارد در دفتر ها و مطب ها نیز مهم هستند. داشتن بالکن – دسترسی به حمل و نقل عمومی – طبقه ی واحد و داشتن آسانسور – سن بنا و 32 مورد دیگر از جمله مهم ترین عوامل برای آپارتمان مناسب مطب میباشد. درواقع فضاهای مورد نیاز به دو دسته اصلی تقسیم می شوند، فضاهای عمومی و فضاهای تخصصی و درمانی. بازسازی و طراحی کلینیک داندانپزشکی نیاز به توجه به دو جنبه تجاری و پزشکی دارد. از این جهت اهمیت ویژهای به فضاهای مورد نیاز وسایل دندانپزشکی دهد. نورپردازی این اتاق بهتر است همراه با نور کافی و اصول صحیح صورت بگیرد. به طور ایدهآل، دکوراسیون باید انواع آمار جمعیتی بیماران را منعکس کند؛ برای مثال، دکوراسیون داخلی مطب پزشکان اطفال باید دارای اسباببازیهای بادوام و امن، تلفنهای همراه جالب برای بازی، جداول فعالیت ذهنی، نقاشیهای دیواری رنگارنگ، یک مجموعه تلویزیونی با فیلمهای کارتونی و موارد دیگری که اطفال را سرگرم میکند باشد.

معمولا رنگ مشکی در طراحی دکوراسیون های داخلی طرفداران پر و پاقرص خودش را دارد. شناخت و آگاهی از چگونگی روانشناسی و فیزیولوژیکی رنگ­ها بسیار مهم است و هنگام استفاده از آنها در طراحی داخلی مطب باید به دقت مورد توجه قرار گیرند و نمی­توان رنگ ها را آزادانه در هر جا بکار برد، چرا که ممکن است باعث اختلالات و درگیري­هاي ذهنی و فیزیکی شود. ۳- سومین پارامتر مهم و تامل برانگیز، وجود دپارتمانهای متعدد است. پاراوان محصولی کاربردی و مفید است که اکثرا در محیط های کلینیک، اداره ها، رستوران ها،منازل و…

طراحی داخلی مطب زنان و زایمان